5 redenen om je kind geen chocolademilkshakes te geven

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

We krijgen continu waarschuwingen voor de gevaren van bepaalde voedingsmiddelen. Soms worden we er zelfs moe van maar als deze waarschuwingen gelden voor zaken die de gezondheid van je kinderen beïnvloeden, wordt het toch een beetje relevanter. Vandaag willen we de klassieke chocolademilkshake bespreken, iets waar ieder kind van houdt.

Als je de inhoud leest van chocolademelk in een brikje lijkt het misschien positief op het eerste zicht maar niet alles is wat het lijkt. Dat gaan we je vandaag in dit artikel uitleggen.

1. Carrageen, iets dat niet aangeraden wordt voor kinderen in voedingsmiddelen

Carrageen is een natuurlijk product dat gemaakt wordt van verschillende soorten algen. Algen in een melkproduct? Ja, dat klopt. Ondanks het een natuurlijk product is , raadt de Wereldgezondheidsraad dit product niet aan om aan kinderen te geven.

Carrageen:

  • Verandert hun darmflora
  • Veroorzaakt slechte vertering
  • Veroorzaakt gasvorming
  • Leidt tot diarree

2. Chocolademilkshakes bevatten caseïne

Chocolademilkshakes zijn nog steeds melkproducten en dus rijk aan caseïne. Dit is een melkeiwit.

De effecten van dit eiwit op het lichaam  variëren van persoon tot persoon, maar bij kinderen zijn de volgende effecten geobserveerd:

  • Irriteren de darm
  • Beïnvloeden het immuunsysteem
  • Veroorzaken allergieën
  • Leiden tot eczeem of bronchitis, wat beïnvloed wordt door een allergie voor dit zuivelproduct.

Niet alle kinderen zullen dit soort allergieën of reacties krijgen, maarmisschien moet je toch overwegen om hun consumptie te reguleren.

3. Chocolademilkshakes bevatten te veel suiker

Je zult niet verbaasd zijn om te lezen dat chocolademilkshakes suiker bevatten. Maar wist je dat een portie van 200 ml bijna 30 gram suiker bevat?

Deze hoeveelheid is echt veel te hoog. En dat is nog veel erger als je kinderen dit regelmatig drinken.

  • Suiker veroorzaakt insulineresistentie, dus je loopt het risico dat je kinderen het metabool syndroom en diabetes ontwikkelen.
  • Suiker verhoogt de concentratie van gal in de ontlasting en bacteriële enzymen in de dikke darm.
  • Chocolademilkshakes bevatten maissiroop. Dit is een rijke soort zoetstof. Dit bestanddeel kan op de lange termijn leverschade veroorzaken.
  • Je loopt het risico dat je kinderen obesitas ontwikkelen.

4. Chocolademilkshakes helpen je kinderen niet om sterke botten te ontwikkelen

Zuivelproducenten claimen dingen zoals: “Het bevordert de botgroei” of “De botten van je kinderen zullen sterker worden.”

  • Dit soort informatie moet met voorzichtigheid en ook met enige scepsis bekeken worden. De calcium in dit soort drankjes wordt niet makkelijk opgenomen. Sterker nog, het gaat meestal verloren.
  • Amy Lanou, directeur van het Nutrition Center for the Committee of Physicians for Responsible Medicine, wijst daarom op het volgende: de landen met de hoogste aantallen mensen met osteoporose zijn die landen waar mensen het meeste verpakte melk, of dit soort shakes, drinken.
  • Chocolademilkshakes zijn dus geen goede bron van calcium. Gewone yoghurt of zelfs calcium uit plantaardige bronnen zijn een betere optie.

5. Chocolademilkshakes smaken soms niet eens naar chocolade

Het is een feit dat producten vaak chemicaliën en andere aromatische elementen die op chocolade lijken gebruiken, maar er zit geen echte chocolade in. Dit gebeurt ook met andere smaken, zoals aardbeien en vanille.

dit soort drankjes bevatten substanties zoals gehydrolyseerde plantaardige eiwitten en natriumglutamaat. Voedselproducenten onthullen vaak de ingrediënten niet die ze gebruiken om deze smaken te maken. Het zijn vertrouwelijke recepten, zodat ze de strijd aan kunnen met andere merken. Dat gebeurt bij voorbeeld ook bij Coca Cola.

Er zijn gezondere opties dan chocolademilkshakes

  • Het is het waard om de gezonde varianten van zuivelproducten te drinken. De varianten waarvan je weet dat ze meer calcium bevatten en die voor de gezondheid van je kinderen en hun darmflora zorgen. Je kunt een smoothie maken van gewone yoghurt met wat cacaopoeder en een beetje havermout. Ze zullen ervan smullen.
  • Je kunt ook plantaardige melksoorten gebruiken als geschikt alternatief.
  • Een ander idee is om thuis natuurlijke sappen te bereiden.

Ik wil wel benadrukken dat het af en toe drinken  van een chocolademilkshake geen risico’s met zich meebrengt. Het gevaar ontstaat als het drinken van deze drankjes de dagelijkse gewoonte wordt van je kinderen. Je kinderen gewoon maken aan de gezonde versie is natuurlijk altijd een beter optie.

Geef een reactie