5 Tips om je metabolisme te versnellen

5 Tips om je metabolisme te versnellen

Wordt het steeds moeilijker om gewicht te verliezen?  Als je probeert gewicht te verliezen, dan zal je als je een langzaam metabolisme hebt dit willen verbeteren. Vanaf een bepaalde leeftijd geraakt ons lichaam moeilijker af van overtollig vet, maar er bestaan technieken die ons kunnen helpen.

Het metabolisme verwijst naar alle chemische processen waardoor de lichaamscellen een goede werking van het lichaam garanderen. Er bestaan vele voedingsstoffen die het metabolisme aanmoedigen. In dit artikel geven we je vijf tips die jou zeker zullen helpen.

1. Eet meerdere maaltijden die uit kleine porties bestaan

Het is altijd beter dat je dagelijks vijf kleine porties eet.

  • Ga nooit thuis weg zonder dat je ontbijt hebt genomen. Eet ook altijd een avondmaaltijd. Ga nooit slapen zonder.
  • Teveel tijd tussen 2 maaltijden kan een plotse daling van suiker veroorzaken. Het kan zelfs op de lange termijn een langzaam metabolisme en vermoeidheid veroorzaken. Men zegt dat om de 3 uur iets eten ideaal is.
  • De juiste hoeveelheid eten maar ook heel afwisselend eten is de ideale manier. Maak evenwichtige maaltijden en stil tussendoor je honger met vers fruit, een handvol noten of rauwe groentjes.

2. Gebruik pikante kruiden in de juiste hoeveelheid om een langzaam metabolisme te versnellen

Kleine hoeveelheden pittige kruiden zoals cayennepeper , pili pili enz… toevoegen aan je maaltijden zorgen voor een onmiddellijke stijging in de snelheid van je metabolisme. De stijging kan zelfs tot twintig procent gaan.

Dit is allemaal mogelijk dankzij de aanwezigheid van capsaïcine. Dit is een actief bestanddeel en zorgt voor een stimulerende, pikante smaak. Het helpt je om het vet dat je onlangs opgestapeld hebt, aan te vallen totdat het uiteindelijk vernietigd is. Enkele keren per week een pittiger maaltijd eten zal je op een gezonde manier gewicht doen verliezen. De voorwaarde is wel dat je ook zorg draagt voor de rest van je dagelijkse voedingsgewoonten.

3. Eet meer eiwitten en zorg voor een sneller metabolisme

Proteïnen helpen ervoor te zorgen dat je optimaal kunt presteren. Eiwitten hebben een langere tijd nodig om te verteren en omdat diteen grotere hoeveelheid energie vereist stimuleren ze het metabolisme.

Het is dus belangrijk dat je weet hoe je de beste eiwitbronnen kiest.Rood vlees bijvoorbeeld bevat vaak te veel vet. Dit vertraagt eigenlijk het metabolisme. We geven je hier een lijst met de beste bronnen van eiwit om je spiermassa te vergroten en je metabolisme te doen stijgen:

  • Kikkererwten
  • Eieren
  • Zalm
  • Sardines
  • Tonijn
  • Kip en kalkoen
  • avocado
  • Natuurlijke volle witte yoghurt
  • Grapefruit
  • Chiazaden

4. De beste drankjes: koffie en groene thee

Het ontbijt is pas compleet met een kopje koffie. Dit heeft onmiddellijk effect op de hersenen en ook op de snelheid van je metabolisme.

Koffie bevat verschillende interessante actieve bestanddelen:

  • Cafeïne is een alkaloïde die ongelooflijk is voor het lichaam.
  • Bovendien bevat koffie theobromine en theofylline. Deze twee bestanddelen werken ook stimulerend.
  • Een laatste element is chlorogeenzuur. Het zorgt er voor dat het lichaam koolhydraten trager opneemt.

Groene thee bevat catechines. Die bevorderen de werking van de lever. Dit orgaan zet vet om in energie. Je hoeft dus niet te twijfelen voordat je in de namiddag een kopje koffie drinkt of een tasje groene thee , toch raden we aan om ze met mate te drinken en af te wisselen met water voor een gezonde levensstijl.

5. Vijf minuten High Intensity Interval Training

High Intensity Interval Training (HIIT) verwijst naar een type trainingen waarbij je aerobe oefeningen combineert met anaerobe. Je kan het gebruiken om in slechts vier minuten steenharde buikspieren te verwerven.

Als je deze oefeningen op een eenvoudige manier bij je thuis wil doen geven we je een klein voorbeeld hoe je dit kan doen.

  • Begin de oefening met rekoefeningen en opwarmingen.
  • Zonder vooruit te bewegen, maak je dezelfde beweging als bij het lopen. Til de knieën in snel tempo op. Twintig seconden is voldoende.
  • Doe nu tien buigoefeningen.
  • Daarna herhaal je enkele eenvoudige rekoefeningen
  • Voor de volgende eenvoudige oefening ga je op de rand van een erg stevige, stabiele stoel zitten.
  • Leun snel achterover.
  • Trek je buik in en buig de knieën negentig graden.
  • Blijf twintig seconden in deze houding.

Je kan dagelijks vijf minuten vrijmaken om deze gezonde gewoonte uit te voeren. Dat zal meer dan voldoende zijn om een langzaam metabolisme op gang te helpen.

Geef een reactie