6 slechte voedingsmiddelen tijdens het avondeten

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Het avondeten is een belangrijk onderdeel van de dag. Het houdt je metabolisme actief en helpt om voor je algehele gezondheid te zorgen. Maar het is ook belangrijk dat je in de gaten houdt wat er op je bord ligt. Ben je er klaar voor om te ontdekken welke voedingsmiddelen je ’s avonds moet vermijden?

1. Rood vlees

rood-vlees

Het is normaal om een avondmaaltijd met vlees en groenten te maken. Biefstuk met knoflooksaus bijvoorbeeld, wat een maaltijd is die rijk is aan ijzer en proteïnen. Is het goed voor je? Helemaal niet!

  • Rood vlees bevat veel proteïnen , maar het is lastig voor je lichaam om te verteren , waardoor je maag lange tijd nadat je naar bed bent gegaan nog actief is. Dit kan slaapproblemen en ook een opgeblazen gevoel, darmgas of zelfs constipatie veroorzaken.
  • Als je ’s avonds vlees wilt eten, kies dan bv voor kalkoenborst of ander gevogelt . Als je hem op de grill bakt  is het zelfs nog beter voor je spijsverteringsstelsel

2. Pizza

pizza

Everybody loves pizza!  Het is makkelijk om te maken en een snelle oplossing voor de laatste maaltijd van de dag, maar je weet waarschijnlijk al dat de meeste pizzabodems van geraffineerde bloem worden gemaakt, rijk zijn aan vetten en veel calorieën bevatten. Je lichaam moet hard werken om dit alles te verteren. Ook pizza met veel groenten is niet gezonder want vaak zit er veel kaas en kruiden op die een negatieve impact hebben voor je maag. Pizza is geen gezonde keuze voor het avondeten , je bewaard deze voor een snelle lunch.

3. Melk

melk

Een glas warme melk voor het slapengaan is een klassieker. Omdat het een hoge hoeveelheid tryptofaan bevat, produceert het zeker weten een rustig gevoel. In dit geval hangt melk ’s avonds wel of niet drinken af van de persoon.  Maar vaak wordt het afgeraden om volgende redenen :

  • De lactose in de melk is niet makkelijk verteerbaar.  Er zijn veel personen die een lactose-intolerantie hebben en dit dierlijke product niet goed kunnen synthetiseren.
  • Melk bevat ook veel proteïnen en calcium. Beide worden niet makkelijk verteerd voordat je gaat slapen.
  • Amandelmelk of andere plantaardige versies ( rijstmelk , kokosmelk) zijn veel lichter verteerbaar.Probeer ze eens!

4. Salades met sla

sla

Wat is er gezonder dan een hartige salade voor het avondeten? Hier enkele redenen waarom niet :

  • Sla heeft een hoge hoeveelheid onoplosbare vezels die gas en een opgeblazen gevoel in de avond kunnen veroorzaken.
  • Elk lichaam is anders. Sommige personen kunnen zonder problemen sla in de nacht consumeren, dus jij zou moeten besluiten of het goed is of niet. Sla kan over het algemeen ongemak veroorzaken. Een gezondere optie is een caprese-salade met verse tomaten.
  • Wat je ’s avonds ook beter vermijd is selderij. Deze bevat enorm veel vezels.

5. Knoflook en ui

uien

Het is een goed idee om deze twee voedingsmiddelen niet te veel te consumeren tijdens het avondeten. Rauw kunnen beide ontstekingen aan de maag veroorzaken tijdens de laatste uren in de dag.  Je kan ook veel last krijgen van indigestie.

Hetzelfde geld voor kruidige maaltijden. Ze zijn verrukkelijk, maar hete pepers aan je avondeten toevoegen smaakt mogelijk erg lekker in de avond, maar in de ochtend zal je de consequenties ervaren.

6. Rijst en pasta

pasta

Wat dacht je van macaroni voor het avondeten? Wat warme rijst? Snel klaar en lekker dus ideaal voor ’s avonds , nee dus :

  • Probeer altijd meer complexe koolhydraten in groenten te kiezen in plaats van in pasta en rijst.
  • Als je echter echt van pasta en rijst houdt, dan kan je ze in kleine hoeveelheden aan je maaltijden toevoegen. Zo kan je controleren hoeveel koolhydraten je consumeert. Deze koolhydraten veranderen in lege calorieën die je lichaam niet goed kan verbranden. Dus als je een fan bent van macaroni, rijst of lasagne, probeer ze dan tijdens de lunch te eten.

 

Bron : Gezonder leven

Geef een reactie