7x alternatieve ontbijten

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

7 X alternatief ontbijten

Met deze alternatieve graansoorten en co begin je energiek aan de dag

Steeds meer voedingsdeskundigen zijn ervan overtuigd dat koolhydraten slechts een klein onderdeel uitmaken van een gezond eetpatroon. Bij middag- en avondeten worden brood en consoorten makkelijk van het menu geschrapt, maar wat met ons ontbijt? Deze 7 varianten bieden (af en toe) een alternatief voor die ochtendlijke boterham.

—————————————————————————————————-

1. Havermout met vijgen en amandelen

1.havermout is bijzonder populair, en dat niet geheel zonder reden: havermout is rijk aanoplosbare vezels. Die vezels nemen in onze darmen veel vocht op, waardoor we minder snel opnieuw honger krijgen. Bovendien is havermout van nature glutenvrij.  fit_642x999_62794897

2. Granola met boekweit en gember

Boekweit – een meel gemaakt van de zaden van een plant uit de duizendknoopfamilie – heeft op culinair vlak heel wat te bieden. Zo kan het naar hartenlust gebruikt worden in pannenkoeken, onbijtpapjes, smoothies of pastagerechten. Ook in dit granola-gerecht is het een echte aanwinst. Boekweit bevat veel magnesium, kalium en fosfor.Bovendien is het erg voedzaam én licht verteerbaar.fit_642x999_62794894

3. Luchtige speltpannekoeken met blauwe bessen en kokosmelk

Ook spelt is de laatste jaren razend populair geworden. Volgens tal van diëtisten en gezondheidsgoeroes zou spelt veel gezonder en lichter verteerbaar zijn dan tarwe en andere graansoorten. Wetenschappelijk bewijs voor die stelling is er echter niet. Zowel de voedingswaarde als het koolhydraatvolume zijn voor tarwe en spelt gelijk.fit_642x999_62794906

4. Enchilada van quinoa en ei

Dat het ’s ochtends niet altijd de zoete toer op hoeft te gaan, bewijst deze heerlijke Mexicaans geïnspireerde enchilada van ei en quinoa. Naast zwarte bonen (die enorm rijk zijn aan antioxidanten), eieren, look, komijn en maïs, is quinoa een van de hoofdbestanddelen van dit heerlijke eenpansgerecht. Quinoa is een zaad dat al eeuwenlang geteeld wordt op de droge hoogvlakten van Peru en Bolivia.
Het zaad bevat vrij veel eiwit – ruim 16 procent – en ook de samenstelling van die eiwitten blijkt vrij compleet, waardoor ons lichaam ze optimaal kan benutten.fit_642x999_62794889

 

Kokos – hier aanwezig in de vorm van kokosmelk – is dan weer wel een ingrediënt met een heilzame werking: zo stimuleert het onder meer de vetverbranding, versterkt het ons immuunsysteem en beschermt het tegen diabetes.

5. Bulgur met aardbei en rozijnen

Een ander alternatief voor ochtendlijk brood is bulgur. Bulgur is een graanproduct gemaakt van verschillende soorten tarwe, maar meestal van durum (harde tarwe). Vooral de hoge voedingswaarde maakt dat het graan uitzonderlijk geschikt is voor de eerste maaltijd van de dag. In India wordt het dan ook al sinds jaar en dag gebruikt als ontbijtgraan, bereid met melk en suiker. Deze variant van Martha Stewart heb je klaar in slechts enkele minuten.fit_642x999_62794887

6. Smoothie met bevroren banaan en pindakaas

Ook smoothies zijn een zeer voedzaam en vooral snel alternatief ontbijt. Dit recept van blogster Deliciously Ella combineert rijstmelk met bevroren banaan, spinazie en … pindakaas. De voedingswaarde van pindakaas ligt vrij hoog, het bevat dan ook veel vetten. Maar daarnaast is pindakaas ook de ‘verborgen’ drager van heel wat glorierijke stoffen zoals vitamine E en B3, magnesium, mangaan en fosfor, ijzer, zink en kalium en bevat het heel wat antioxidanten. als je het echt volgens de PN visie wilt doen dan blend je je smoothie slow, dus slowblenden zodat er nog vezels inzitten…fit_642x999_62795492

7. Griekse yoghurt met granaatappel en pistachenoten

Tot slot kan je je dag ook aftrappen met een heerlijke beker yoghurt. Als je dat doet, kies dan voor Griekse yoghurt. Die bevat immers meer eiwitten dan gewone yoghurt, en dat zorgt langer voor een vol gevoel. Een tweede voordeel van Griekse yoghurt is dat het nauwelijk suiker bevat. Start je ’s ochtends toch graag op een iets zoetere noot, voeg dan eventueel wat honing toe.fit_642x999_62794895

Geef een reactie