8 voedingsmiddelen die niet zo gezond zijn als men denkt

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Als je besluit een gezonde levensstijl aan te nemen is het belangrijk om te weten dat er sommige voeding is die gezond lijkt, maar dat niet is.

Veel voeding lijkt gezond, maar het is altijd beter om het zelf te maken om er zeker van te zijn dat het geen schadelijke ingrediënten bevat. In dit artikel tonen we je een lijst van voeding die gezond lijkt op het eerste zicht maar dit zeker niet is.

1. Voorverpakte salades

Voorverpakte salades zijn voedingsmiddelen waarvan we denken dat ze gezond zijn. Ook al zijn ze gemaakt met een basis van groenten, soms bevatten ze weinig voedingsstoffen.  Ook komt het voor dat deze salades enkele weken zijn ingevroren , dit betekent ook dat er consververingsmiddelen zijn gebruikt.

Het grootste deel van deze salades hebben dressings die veel zout, zoetstoffen en conserveringsmiddelen bevatten. De beste optie is om zelf een salade te bereiden. Dit doen bespaart je niet alleen geld, maar je zult ook afvallen.

2. Commerciële smoothie

Niet alle smoothies zijn hetzelfde. Wanneer iets bestempeld wordt als smoothie, betekent dit niet per sé dat het ook gezond is.

Commerciële smooties bevatten over het algemeen:

  • Graffineerde suiker
  • Vet
  • Extra, onnodige calorieen
  • Chemicaliën

Het is veel goedkoper en eenvoudiger om je eigen smoothies klaar te maken in de ochtend. Op deze manier ben je er zeker van dat ze verse groenten en fruit bevatten die van het seizoen zijn. Kijk wel uit welke blender je gebruikt voor je smoothie te maken , de beste optie is een slowblender. Deze zorgt ervoor dat niet al de vezels stuk geblend worden en duwt de fruitsuikers ook niet de hoogte in.

3. Notenmix

Je hebt vast weleens gedroogd fruit met noten in een mixzakje gekocht.

Als je gedroogde fruitmixen koopt in grote hoeveelheden, moet je weten dat ze vaak het volgende bevatten:

  • Sulfieten, die als conserveringsmiddelen werken
  • Een hoog vetgehalte
  • Oude zaden
  • Te veel zout

Als je op deze fruitsoorten eet als een snack tussen je maaltijden door, kies dan voor droge zaden of verse fruit en groente.

4. Muesli- en energierepen

Veel commerciële muesli- en energierepen hebben een hoog fructosegehalte, bevatten geraffineerde suiker en zowel verzadigde vetten als transvetten. Het is veel gezonder om je eigen mueslie repen te maken. Probeer verscheidene recepten uit totdat je jouw favoriet vindt.

5. Vetarme producten

Voedingsmiddelen die zonder vet worden gemaakt zijn geen garantie om sneller af te vallen. Sterker nog, gezonde vetten geven je een vol gevoel. voeding die zegt vetvrij te zijn geven je lege calorieën. De beste keuze is te gaan voor de volle producten die liefst biologisch zijn of ze eventueel zelf te maken in de mate van het mogelijke.

6. Bevroren yoghurt

Veel mensen denken dat door dit te eten, ze een gezondere optie kiezen. In werkelijkheid is dit niet waar. Ze voegen grote hoeveelheden geraffineerde suiker toe. Bevroren yoghurt heeft ook kunstmatige toevoegingen. Je kan steeds zelf je variant maken met biologische , volle natuuryoghurt en er vers fruit en optioneel kokosbloesemsuiker aan toe voegen.

7. ‘Gezonde’ light drankjes

 

Lightdrankjes of iets anders gelijksoortigs zouden verwijderd moeten worden van je lijst met zogenaamde gezonde voeding. Dit is omdat ze niet beter zijn dan het drinken van een glas normale frisdrank. Ze zitten vol met synthetische chemische zoetstoffen die gerelateerd zijn aan kanker. Je zou ze altijd moeten vermijden. De gezondste drank is nog steeds water of maak zelf je fruitwater aan.

8. Volkoren brood

Dit is nog een van die voedingsmiddelen waarvan je denkt dat ze gezond is, maar die dat niet zijn. Veel broden die worden bestempeld met woorden als ‘meergranen’ of  ‘volkoren’, worden over het algemeen gemaakt van geraffineerde granen.  Zorg dat je altijd de ingrediënten naleest. Of, nog beter, maak het zelf klaar met glutenvrije bloem. Het is niet moeilijk en je zal het vast lekker vinden.

Geef een reactie