Acht redenen om meer havermout te eten

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Oatmeal2

Havermout  is over de hele wereld een van de meest geconsumeerde granen. Dit is veelal dankzij de voedzame en energetische eigenschappen die ervoor zorgen dat haver voor veel mensen en in veel culturen over de hele wereld een hoofdonderdeel is van hun dieet.

Haver bevat vezels , proteïne en andere essentiële voedingstoffen die de lichaamsfuncties ondersteunen. Haver is één van de meest geconsumeerde en meest voordelige ingrediënten die er bestaan. Maar er zijn ook nog genoeg mensen die niet weten hoe gezond havermout wel niet is. Daarom delen we in dit artikel!

Het houdt je cholesterolgehalte onder controle

cholesterol2

Eén kopje havermout kan werkelijk wonderen doen voor de gezondheid van je hart. Deze graansoort bevat heel veel vezels die helpen je cholesterolgehalte te verlagen.  Wanneer deze vetachtige stoffen zich in je bloed verzamelen kan het ervoor zorgen dat je bloedvaten verstopt raken en kan het zo een hartaanval of beroerte veroorzaken. Daarom zou je dus meer havermout moeten eten, om je lichaam te voorzien van de nodige voedingsstoffen om deze gevaarlijke aandoening te voorkomen.

Het versterkt je immuunsysteem

immuunsystem

Het dagelijks eten van havermout is een natuurlijke en gezonde manier om ervoor te zorgen dat je afweersysteem actief blijft. Het vezelgehalte, samen met het gehalte andere voedingsstoffen zoals B-complexvitamines, vitamine A en essentiële mineralen, maken het immuunsysteem sterker.

Het stabiliseert de bloedsuikerspiegel

bloedsuiker

Het gehalte oplosbare vezels is zeer handig om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. De koolhydraten die havermout bevat hebben een lage glycemische index, waardoor het eten van havermout kan helpen om diabetes onder controle te houden.  Daarnaast zal van deze koolhydraten het glucosegehalte niet stijgen, maar worden de koolhydraten juist gebruikt als brandstof voor het lichaam.

Het voorziet je lichaam van energie

energielevel

De energetische eigenschappen die deze graansoort heeft worden al sinds de oudheid gebruikt om het lichaam fysiek en mentaal te herstellen. De essentiële voedingsstoffen houden het lichaam actief en hebben een positieve invloed op de werking van de hersenen en geest. Dankzij het aanzienlijke proteïnegehalte verbetert havermout het lichamelijk prestatievermogen en bevordert de toename van spiermassa.

Het verbetert de spijsvertering

spijsvertering

Vooral het spijsverteringskanaal kan profiteren van de eigenschappen die havermout heeft. De onoplosbare vezels, die een licht laxerende werking hebben, bevorderen de darmbeweging om afval op de juiste manier te ontlasten. Havermout kan ook helpen om veel voorkomende aandoeningen zoals : buikpijn , darmgas of gastritis tegen te gaan.

Het bevordert gewichtsverlies

Weight-Loss-pic

Hoewel dit geen wondermiddel is om af te vallen, is het wel een van de beste supplementen om je te helpen een paar kilo’s te verliezen. Het vezelgehalte ondersteunt de verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam en zal er ook voor zorgen dat je je sneller voldaan voelt waardoor je minder gaat eten.

Het is goed voor het zenuwstelsel

nerve system

Havermout bevat vitamine E en enkele B-complexvitamines (B1, B2, B3). Dit zijn vitamines die nodig zijn om het zenuwstelsel in balans te houden.Het eten van havermout biedt verlichting op momenten dat je last hebt van angst , stress of depressie. De mineralen in havermout zorgen ervoor dat het neuromusculair systeem in balans blijft, waardoor kramp voorkomen kan worden.

Het bevat proteïnen en essentiële aminozuren

eating

Het hoge proteïnegehalte kan het lichaam helpen om lichaamweefsel te herstellen , regenereren en creëren.

Enkele van de voedingsstoffen die havermout biedt zijn:

  • Globuline
  • Albumine
  • Prolamine
  • Glutenine

Havermout voorziet het lichaam van zes van de acht aminozuren die het nodig heeft om gezond te blijven. Het kan hierdoor de lever helpen om lecithine aan te maken.

Van havermout kan je zoveel eten als je wilt . Je kunt het opnemen in je dagelijkse dieet door het toe te voegen aan smoothies, koekjes, soepen en nog vele andere recepten. Je kunt er ook plantaardige melk van maken als vervanging voor koemelk. Het is ook lactosevrij dus bijna 80% van de mensen met coeliakie kunnene rvan genieten.

 

 

Bron : Gezonderleven

Geef een reactie