Alkalisch diëten voor je gezondheid

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Het alkalisch dieet is een dieet dat je helpt  je lichaam te ontzuren met behulp van alkalische voeding. Te veel zure voeding in je eetpatroon kan namelijk de oorzaak zijn van schijnbaar onverklaarbare gezondheidsproblemen waarmee je kampt (inclusief overgewicht). Onderzoek toont aan dat de pH-waarde van je lichaam licht alkalisch moet zijn om in balans te blijven en een gebalanceerd lichaam is een gezond lichaam.

De meeste dingen die we dagelijks eten zijn eigenlijk te zuur. Zout, vet, verwerkt voedsel, gebakjes… Op de lange termijn vergroot hierdoor de kans op gezondheidsproblemen. Een alkalisch gebalanceerd dieet kan je hierin helpen. In dit artikel geven we je een aantal geweldige tips om je hierbij te helpen.

Alkalische diëten: 8 opties voor het ontbijt

Voor een goede gezondheid start je de dag het beste met een glas water op kamertemperatuur gemengd met een scheutje citroensap. Drink deze drank altijd op een lege maag en wacht vervolgens een half uur met ontbijten.

Nadat de dertig minuten voorbij zijn, kun je ontbijten met een van deze heerlijke ontbijtopties:

  • Een kom met stukjes appel en watermeloen. Amandelmelk.
  • Een omelet met spinazie en een glas wortelsap.
  • Groene thee met tarwe pitabroodjes en cherrytomaatjes.
  • Een smoothie van appel en bieten. Pompoenbrood met honing.
  • Pannenkoekjes met tarwekiemen en spinazie. Een glas natuurlijk ananassap.
  • Perensap, een kom zure kersen, stukjes watermeloen en hazelnoten of amandelen.
  • Groene thee, een kom dadels of gedroogd fruit. Een omelet met twee tenen knoflook.
  • Een glas natuurlijk appelsap, twee wortels, eerst gekookt en dan gebakken met wat kaneel. Tarwe pitabroodje met een paar cherrytomaten. Heerlijk!

Alkalische dieten: 8 opties voor de lunch

Voor de lunch  raden we aan dat je voor een lekkere, verse salade kiest. Bedenk heerlijk gevarieerde salades die boordevol vitamines en voedingsstoffen zitten en die daarnaast de lichamelijke pH-waarde in balans brengen door de juiste combinatie van alkalisch en zuur voedsel.

  • Groene salade: Rucola, kropsla en veldsla. Zwarte olijven. Enkele schijfjes komkommer en een paar blauwe druiven. Voeg ook een beetje tofu toe en versier de salade met appelazijn en een beetje olijfolie. Op een ander bordje kun je jezelf trakteren met een beetje hummus. Inmiddels weet je vast wel dat hummus niet meer is dan een puree van garbanzobonen of kikkererwten, waardoor het een gezonde en bovendien heerlijke toevoeging is voor bij de lunch.
  • Groene smoothie: Een smoothie met kool, een halve avocado, komkommer, bleekselderij en een half glas water. Voeg ook een beetje olijfolie toe. Eet naast deze smoothie een pitabroodje met cherrytomaatjes.
  • Omelet met spinazie en knoflook, samen met een salade van avocado, walnoten, selderij en tomaten.
  • Gestoomde spruitjes met appelazijn en olijfolie. Een glas bieten- en appelsap. Cherrytomaten met geperste knoflook.
  • Gegrilde kipfilet met bieslook en asperges. Andijviebladeren met een beetje appelazijn.
  • Koolsap met spinazie en selderij. Tarwe pitabroodje met mosterd, waterkers, tomaat en een beetje avocado.
  • Roerei met asperges. Salade van spinazie, walnoten en sinaasappelschijfjes.
  • Kipfilet met tomaat, knoflook en asperges. Salade van selderij, rucola, walnoten en stukjes appel.

Alkalische diëten: tips voor een tussendoortje in de middag

  • Natuurlijk meloensap
  • Amandelmelk
  • Groene thee
  • Stukjes appel met walnoten of amandelen.
  • Bessen, zoals bramen of bosbessen, maar het maakt eigenlijk niet uit. Bessen kun je bijvoorbeeld goed toevoegen aan een bananensmoothie.
  • Groene smoothies met spinzaie , appel en walnoten

Alkalische diëten: 8 opties voor het avondeten

  • Wortelsoep met pompoen. Gebakken zalm met olijfolie en bieslook.
  • Pompoenpuree. Gebakken kipfilet met een beetje mosterd en cherrytomaten.
  • Tonijn met basmati rijst en als dressing een beetje citroensap en olijfolie.
  • Gebakken pompoen. Een omelet met asperges.
  • Selderijsoep met gehakte amandelen. Tarwe pitabroodje met stukjes avocado, cherrytomaten en peper.
  • Een beetje hummus. Een salade van rucola, kool, tomaat en een klein stukje kalkoenfilet in stukjes gesneden.
  • Een gepofte aardappel met olijfolie. Zalm en een appelsmoothie.
  • Gekarameliseerde wortels met kaneel. Volkoren basmatirijst met avocado, rozijnen, amandelen en het sap van een halve citroen.

Voor het beste resultaat hou je drie keer per week het alkalisch dieet aan. Niet vergeten , als je dagelijks veel last hebt van stress  dit ervoor zorgt dat je lichaam uit balans raakt. Hierdoor wordt je immuunsysteem zwakker en zal je pH-waarde uit balans raken.

Probeer deze tips toe te passen om je leefkwaliteit te verbeteren:

  • Probeer minstens drie keer per week deze dieetopties te consumeren.
  • Ga goed om met stressvolle en beangstigende situaties.
  • Beweeg regelmatig.
  • Drink voldoende vocht.
  • Laat je regelmatig onderzoeken om de pH-waarde te controleren.

Geef een reactie