Bewaargids voor groenten en fruit

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

groenten en fruit

Elke dag 300 g groenten en 2 tot 3 stukken fruit eten helpt ons fit en gezond te blijven. Dat dankzij de vitaminen, mineralen, vezels en andere bioactieve stoffen, zoals flavonoïden en carotenoïden, die ze bevatten.

Op welke manier worden verse groenten en fruit het best bewaard om optimaal van deze voedingsstoffen maar ook van de lekkere smaak te kunnen genieten? Je vindt hieronder een lijst met bewaartips voor 30 soorten groenten en fruit.

Waar bewaren? 

Groenten

  • andijvie: koelkast , tussen 3 en 7°C; bij voorkeur in de groentelade en/of de twee hoogste rekken.
  • aubergines : kamertemperatuur , vanaf 12 °C, bijvoorbeeld de keuken; plaats geen producten vlak naast een warmtebron. Niet samen met tomaten.  Tomaten, rijpe appelen en kiwi’s geven veel ethyleen vrij. Bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven.
  • asperges : koelkast, bij voorkeur gewikkeld in een vochtige doek
  • Bladselderij : koelkast
  • bloemkool : koelkast
  • bonen ( alle soorten) en doperwten :  koele berging ,  tussen 8 en 15°C, bijvoorbeeld een verluchte kleine kelder of een verluchte donkere ruimte waar de temperatuur constant koel blijft.
  • broccoli : koelkast
  • champignons en oesterzwammen : koelkast
  • courgettes : koele berging of kamertemperatuur, niet samen met tomaten.  Tomaten, rijpe appelen en kiwi’s geven veel ethyleen vrij. Bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven.
  • knolselderij : koelkast of koele berging
  • komkommer :  koele berging of kamertemperatuur, niet samen met tomaten. Tomaten, rijpe appelen en kiwi’s geven veel ethyleen vrij. Bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven.
  • koolsoorten ( rode , groene of witte) : koelkast (bij voorkeur) of koele berging
  • paprika’s ( rode , groene , gele) : koele berging
  • prei : koelkast
  • schorseneren : koelkast
  • spruiten : koelkast
  • spinazie : koelkast
  • sla ( alle soorten) : koelkast
  • spinazie : koelkast
  • tuinkruiden : afgesneden verse tuinkruiden in de koelkast, gedroogde op kamertemperatuur
  • tomaten (los of in tros) : koele berging of kamertemperatuur, niet samen met aubergines, courgettes en komkommers. Tomaten, rijpe appelen en kiwi’s geven veel ethyleen vrij. Bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven.
  • uien : koele berging
  • witloof : koelkast
  • wortelen :  wortelen met loof in de koelkast; bewaarwortelen in de koele berging

Fruit

  • aardbeien , bessen, frambozen en ander klein fruit: koelkast
  • appelen : koelkast, niet samen met andere groenten en fruit. Tomaten, rijpe appelen en kiwi’s geven veel ethyleen vrij. Bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven.
  • bananen : kamertemperatuur
  • citrusvruchten : koele berging of kamertemperatuur
  • kiwi’s : koele berging of kamertemperatuur, niet samen met andere groenten en fruit. Tomaten, rijpe appelen en kiwi’s geven veel ethyleen vrij. Bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven.
  • peren : koelkast, niet samen met groenten, appelen en klein fruit.
  • tropische vruchten : kamertemperatuur

Hoe lang bewaren ?

Hoe lang je verse groenten kunt bewaren is afhankelijk van de soort. Hoe verser je ze gebruikt, hoe beter. Hoe langer je groenten en fruit bewaart, hoe meer vitaminen er verloren gaan.

• bladgroenten: 1 tot 2 dagen

• sperziebonen, wortelen en broccoli: 3 tot 5 dagen

• aubergines, courgettes, paprika’s en winterwortels: 5 tot 7 dagen

• witloof en bloemkool: 7 tot 10 dagen

• komkommer en tomaten: 1 tot 2 weken

• gesneden groenten gebruik je best nog dezelfde dag

• bij voorverpakte groenten geldt de houdbaarheidsdatum op de verpakking

 

Bron : http://www.gezondheid.be/

Geef een reactie