De hele dag door honger? Dit zijn 7 mogelijke oorzaken

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

De hele dag door honger? Dit zijn 7 mogelijke oorzakenmedia_xl_8815227

Zou jij een hele dag door kunnen eten? Dat klinkt gezellig, maar het cijfer op de weegschaal zal na verloop van tijd iets minder gezellig worden. Het kan best zijn dat je dénkt honger te hebben, terwijl je lichaam om iets anders vraagt. Deze 7 dingen kunnen dat permanente hongertje van jouw verklaren.

Je bent gedehydrateerd. De grens tussen honger en dorst is dun, en soms kan je denken dat je honger hebt, terwijl je lichaam naar vocht snakt. Drink eerst een glas water, en wacht dan 20 minuten om te zien of het hongergevoel vermindert.images
Je hebt slecht geslapen. Te weinig slaap zorgt ervoor dat het niveau van ghreline toeneemt, een hormoon dat je hongergevoel aanwakkert. Weinig of slecht slapen zorgt er dus voor dat we de volgende dag meer gaan eten.krijgt-u-wel-voldoende-slaap

Je eet veel enkelvoudige koolhydraten. Enkelvoudige koolhydraten – die je bijvoorbeeld terugvindt in wit brood, koekjes en alles wat veel suiker bevat – zorgen voor een snelle piek in je bloedsuikerspiegel. Dat zorgt ervoor dat je daarna net meer trek hebt om nog te eten.263

Je bent gestresseerd. Stress kan ervoor zorgen dat je gaat eten, en dan is het meestal eerder een zak chips dan een wortel waar je naar teruggrijpt. Ontspan op een andere manier dan door te eten, en probeer eens een warm bad, ademhalingsoefeningen of yoga.download

Je hebt meer proteïnen of vet nodig. Griekse yoghurt, eieren, kip of noten zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel, waardoor je minder ongezond gaat snacken tussendoor. Ook onverzadigde vetten uit noten, avocado’s en vette vis zorgen voor een langer verzadigd gevoel. download (1)

Je slaat maaltijden over. Probeer om maar 4 à 5 uur tussen te laten voor je weer iets eet, en eet ook binnen het uur na het opstaan. Zo hou je je metabolisme op dreef. thumb

Je eet te snel. Kauwen is al een deel van het verteringsproces. Neem kleinere hapjes en kauw goed. Daarnaast hebben je hersenen 20 minuten nodig om het signaal te krijgen dat je verzadigd bent, dus traag eten is noodzakelijk om te kunnen voelen wanneer je genoeg hebt gegeten.kauwen

(Door: Nina Dillen) in goed gevoel

Geef een reactie