De voordelen van bloemkool die je nog niet kent

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Bloemkool is een van de gezondste groenten. Het bestaat voor ongeveer 85% uit water en bevat erg weinig koolhydraten, proteïnen of vet, maar het is rijk aan belangrijke vitaminen, mineralen, antioxidanten en andere fytochemicaliën.

Het is een ideale groente om toe te voegen aan je gebalanceerde dieet vanwege de afslankende kwaliteiten, omdat het zo weinig calorieën bevat. Het is een veelzijdig voedingsmiddel , dat rauw en gestoomd gegeten kan worden en toegevoegd kan worden aan salades en vele andere recepten. In dit artikel gaan we eens de voordelen bespreken van de bloemkool.

Het bevordert de gezondheid van je hart

Bloemkool bevat een zwavelcomponent, sulforafaan genaamd, die helpt om de bloeddruk en problemen met nierfuncties te verbeteren.  Sulforafaan kan gerelateerd zijn aan de methylatie van DNA, wat cruciaal is voor normaal cellulair functioneren en juiste genexpressie. Dit is vooral het geval aan de binnenkant van de slagaders, die gevoelig zijn voor beschadiging.

Het is anticarcinogeen

Het is bewezen dat de sulforafaan in bloemkool effectief is voor het doden van cellen die kanker, veroorzaken en het blokkeren van de groei van tumoren. In sommige onderzoeken liet men bijvoorbeeld zien dat het combineren van bloemkool met kurkuma erg effectief kan zijn voor het voorkomen en behandelen van prostaatkanker.

Onderzoeken wijzen uit dat sulforafaan kan helpen om het gebied en de groeisnelheid van tumoren in de borstklieren te verminderen.  De indolen en isothiocyanaten die gevonden worden in de bloemkool , laten positieve resultaten zien bij het beperken van de progressie van kankers in de maag, blaas, borst, colon, lever en long.

Het bevordert de gezondheid van je hersenen

Wat men ook weervind in de bloemkool is het component choline een B-vitamine die een belangrijke rol speelt bij gezonde hersenontwikkeling. Choline kan tijdens de zwangerschap geweldige voordelen hebben voor de hersenactiviteit van de foetus en onderzoeken geven aan dat het de cognitieve functies, het leervermogen en het geheugen kan bevorderen.

Het stimuleert de ontgifting van het lichaam

Bloemkool bevat antioxidanten, die de reiniging van het lichaam bevorderen. Daarnaast activeren de glucosinolaten enzymen die helpen bij de ontgifting.

Het heeft ontstekingsremmende eigenschappen

Bloemkool bevat een aantal voedingsstoffen die ontstekingsremmend zijn, zoals indole-3-carbinol of I3C, een ontstekingsremmer die helpt bij het voorkomen van sterke ontstekingsreacties.

Het verbetert de spijsvertering

Bloemkool is een belangrijke bron van vezels en dus een bondgenoot voor je spijsvertering. Daarnaast kan het eten van bloemkool volgens helpen bij het beschermen van de wand van maag, terwijl sulforafaan helpt om de groei van helicobacter pylori bacteriën te beperken en te voorkomen dat deze vasthechten aan de wanden je maag en je zo een maagzweer of andere maagklachten bespaart.

Het is rijk aan antioxidanten en fytonutriënten

Antioxidanten en fytonutriënten, zijn belangrijk bij het voorkomen van verscheidene ziektes. Bloemkool bevat vitamine C, bètacaroteen, kaempferol, quercetine, rutine, kaneelzuur en nog meer. Al deze antioxidanten helpen het lichaam om zichzelf te beschermen tegen de beschadiging van vrije radicalen. Ze helpen ook om het verouderingsproces te vertragen en beschadiging van weefsels en organen te voorkomen.

Hoe kunnen we profiteren van de voordelen van bloemkool?

Bloemkool is een erg veelzijdige groente, die gemakkelijk toegevoegd kan worden aan verschillende recepten. Voor de beste resultaten raden we aan om bloemkool te koken in een stoomkoker en een beetje kurkuma toe te voegen om de geweldige voordelen voor je gezondheid nog sterker te maken.

 

Geef een reactie