De voordelen van chiazaadgel en hoe je het maakt

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Chiazaad is niet alleen een ideaal supplement voor atleten en een aanvulling voor gewichtsverlies, maar het helpt bij het reguleren van de cholesterol en het zorgen voor de gezondheid van je hart.

Chiazaad is een eeuwenoud voedingsmiddel dat bekend is geworden over de hele wereld sinds de jaren 70. Ondanks hun kleine formaat zijn deze zaden een rijke bron van antioxidanten, omega 3-vetzuren en oplosbare en onoplosbare vezels, belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam. Omdat ze zo klein zijn, veranderen ze wanneer ze in contact komen met water in een natuurlijke gel die je kunt combineren met andere voedingsstoffen om je dieet te ondersteunen.

We je vertellen hoe je deze chiazaadgel kunt bereiden en bespreken we enkele van de voordelen van het consumeren van deze gel op regelmatige basis. Probeer het eens!

Hoe maak je deze chiazaadgel ? 

Ingrediënten

  • 100 gram chiazaden
  • 500 ml water

Bereiding

  • Doe de chiazaden in een blender, giet het water erbij en mix het totdat er een gladde textuur ontstaat.
  • Wacht een paar minuten, mix het opnieuw en laat het 10 tot 15 minuten staan totdat de gel ontstaat.
  • Als de gel is ontstaan, voeg je de helft toe aan het voedsel dat je wil, terwijl je de andere helft bewaart voor later gebruik.

Hoe eet je het?

Je kunt het product twee weken in de koelkast bewaren zonder dat het zijn consistentie verliest.

Je kunt chiazaad gebruiken bij de volgende voedingsmiddelen:

  • Warme en koude ontbijtgranen
  • Tomatensaus
  • Mosterd
  • Saladedressing
  • Barbecuesaus
  • Jam en marmelade
  • Yoghurt en zure room
  • Zelfgemaakte cake en brood

Wat zijn de voordelen van chiazaadgel ?

Dankzij het hoge gehalte aan energie, voedingsstoffen en water is chiazaad heel goed voor je lichaam en algemene gezondheid.

Het is hydraterend

Regelmatige consumptie van chiazaadgel helpt het lichaam voldoende te hydrateren, dankzij de combinatie van water met mineralen zoals calcium, magnesium, zink en ijzer. Het wordt aanbevolen voor sporters, want het vult de mineralen die verloren zijn gegaan tijdens lichamelijke activiteit weer aan.

Het verbetert de spijsvertering

Het consumeren van zowel oplosbare als onoplosbare vezels is een geweldige manier om indigestie en een verhoogde zuurgraad als gevolg van kruidig voedsel en zuren te bestrijden. Deze voedingsstoffen regelen je darmfunctie en handhaven de pH-balans van je lichaam om de opbouw van gifstoffen en constipatie te voorkomen.

Het reguleert het cholesterolniveau

Oplosbare vezels dienen om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen en voor het voorkomen van verstopping van de bloedvaten. Het bevat ook essentiële vetzuren die de aders reinigen en de oxidatie van lipiden voorkomen.

Het controleert bloedsuikerspiegel

De voedingsstoffen in deze zaden verlengen niet alleen maar het gevoel van volheid, maar ze helpen ook bij het vertragen van de omzetting van koolhydraten in eenvoudige suikers in het spijsverteringsstelsel. Als je ze toevoegt aan je dieet reguleer je de bloedsuikerspiegel om zo pieken en dalen te voorkomen.

Het verhoogt je energie

Essentiële vetzuren, eiwitten en antioxidanten in chiazaden verbeteren mentale en fysieke prestaties, met name bij mensen die al aan beweging doen of veeleisende fysieke activiteiten doen gedurende de dag.

Het verbetert je gemoedstoestand

Chiazaden bevatten een ruime hoeveelheid tryptofaan, een essentieel aminozuur dat is gerelateerd aan het vrijkomen van serotonine in de hersenen en een verbeterde stemming. Het consumeren van chiazaadgel stimuleert de productie van deze neurotransmitters en zet de rem op stress en spanning.

Het helpt bij het afvallen

De reden waarom deze gel je kan helpen gewicht te verliezen, is omdat het ervoor zorgt dat je niet meer calorieën consumeert dan je nodig hebt. Omdat deze geleiachtige stof in je buik in omvang toeneemt, onderdrukt het de eetlust voor langere tijd en dat zal je weerhouden van te veel eten door stress. Daarbij bevat het voedingsstoffen en andere actieve stoffen die de werking van het spijsverteringssysteem en de stofwisseling ondersteunen.

Heb je dit voedingssupplement al toegevoegd aan je dieet? We raden je aan om chiazaadgel thuis te maken en regelmatig te eten, om de vele voordelen die het voor je lichaam kan hebben met eigen ogen te zien.

 

Bron : gezonderleven

Geef een reactie