Dit hebben de 5 gezondste diëten ter wereld gemeen

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Dit hebben de 5 gezondste diëten ter wereld gemeen ( ook hetgene wij aanbevelen het mediteraanse is erbij!)

Friends Happiness Enjoying Dinning Eating Concept

De mediterrane keuken wordt vaak als voorbeeld genoemd van een gezond eetpatroon, en ook Aziaten worden geprezen om hun voedzame dieet. Maar wat is de gemeenschappelijke factor in de vijf gezondste eetpatronen ter wereld? Voedingsdeskundige en celebrity trainer Harley Pasternak uit Canada zocht het uit voor zijn boek The 5 Factor World Diet en kwam tot verrassende conclusies.

Het geheim van een gezond eetpatroon, daar zijn we allemaal wel in geïnteresseerd. Harley Pasternak is als voedingsdeskundige en celebrity trainer zo geïntrigeerd door gezonde voeding en de effecten ervan, dat hij de wereld rondtrok om de 5 gezondste voedingspatronen ter wereld te bestuderen. ‘Diëten’ bedoelt hij in de betekenis van eetgewoonten, niet de horror met calorieën schrappen en honger lijden waarmee wij het woord doorgaans associëren.

In veel gezonde eetculturen is samen uitgebreid tafelen erg belangrijk.

Zeewier en veel kleuren op het bordzeewier

Het viel Pasternak op dat Japanners een indrukwekkende variëteit aan zeewier eten en dat Chinezen minstens vijf verschillende kleuren op hun bord hebben bij elke maaltijd. Maar hij stootte vooral ook op grote verschillen tussen het westerse eetpatroon en de andere diëten die hij onder de loep nam. Zo eten wij veelgrotere porties, hechten we minder belang aan het eten van lokale en seizoensgebonden producten en voegen we veel zout, suiker en verdikkingsmiddelen toe aan onze voeding. Dit in vergelijking met het gezonde mediterraanse, het Nordic en het Okinawa dieet.

Het belang van samen zijn31012574-Group-Of-Women-Sitting-Around-Table-Eating-Dessert-Stock-Photo

Nog een opvallend gemeenschappelijk kenmerk van de vijf gezonde eetpatronen die Pasternak onderzocht: ze maken tijd om van eten echt eengezellig moment te maken. Met de hele familie rond de tafel genieten van verschillende gangen met een glaasje wijn erbij is er vaker norm dan uitzondering. Een gewoonte die in schril contrast staat met ons snel kommetje cornflakes, rechtstaand leeggelepeld in de keuken of een broodje ’s middags achter het bureau.

Geen eenduidig succesconceptwandelen-tekst

Pasternak besluit zijn onderzoek met een belangrijke conclusie: er zijn ontzettend veel eetgewoonten over de hele wereld, en er bestaat niet zoiets als één succesformule voor je gezondheid of om gewicht te verliezen. Wat wél opviel is dat alle vijf culturen die hij onderzocht iets gemeen hebben: ze wandelen veel meer dan de gemiddelde westerling. “Los nog van wat je in je mond stopt, zal je veel slanker zijn en langer leven als je elke dag 6 kilometer wandelt,” besluit Pasternak.

De vijf onderzochte eetpatronen

Voor zijn studie analyseerde Harley Pasternak 5 gezonde eetpatronen, die we hier kort samenvatten.

Mediterraans dieet ( das de PN visie)mediterrane-voeding
– Vooral in Griekenland, Italië en Spanje
– Veel lokale en seizoensproducten
– Samen eten met de familie wordt er hoog in het vaandel gedragen
– Veel fruit, groenten, hele graansoorten, noten en olijfolie. Ook vis, pluimvee, en rode wijn (in beperkte mate)

Nieuwe Nordic dieetMediteraan-300x195danish_3151582b
– In Scandinavische landen Denemarken, Finland, Ijsland, Noorwegen en Zweden
– Vergelijkbaar met mediterraans dieet, al wordt koolzaadolie gebruikt in plaats van olijfolie
– Veel fruit, groenten, granen, eieren, olie en zeevruchten. Vlees, volle zuivel, desserten en alcohol worden maar beperkt gegeten.

Okinawa dieetOkinawa-dieet
– Kent zijn oorsprong op het Japanse eiland Okinawa
– Een dieet met weinig calorieën maar wel veel gezonde voedingsstoffen
– Kenmerkend zijn zoete aardappel, rijst, groene bladgroenten en groene en gele groenten zoals bijvoorbeeld meloen. Ook tofu en andere sojaproducten zijn populair. Ze mijden zoveel mogelijk vlees, bewerkte voeding, suiker, zout en volle zuivelproducten.

Traditioneel Aziatische dieetmediterrane-aziatische-voedselpiramide-474x323
Verzamelnaam voor verschillende voedingspatronen, samengebracht onder de noemer Asian Diet Pyramid
– Veel rijst, noedels, volle granen, fruit, groenten, zaden en noten. Vis en schaaldieren zijn dagelijkse opties, eieren en gevogelte staan wekelijks op het menu. Rood vlees een snoep wordt maar sporadisch gegeten.

Het ‘Franse paradox’-dieetmedia_xll_7622590
– De traditionele eetgewoonten in Frankrijk
– Wordt ‘Franse paradox’ genoemd, omdat Fransen ondanks veel kaas, brood en wijn toch gezond zijn. Volgens onderzoekers heeft dat met hun levensstijl te maken: kleinere porties, traag eten, amper snoepen en veel bewegen.
Veel kaas, volle zuivelproducten, boter, brood en wijn (in beperkte mate)

bron HLN nina

Geef een reactie