Een nieuw jaar, Een nieuw gewicht? Das een stappenplan

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Besluit jij ook iedere december om dit jaar eindelijk eens enkele kilo’s af te vallen? Dat is niet zo vreemd, het is één van de populairste voornemens. Moeilijk? Dan hebben we goed nieuws. Want dankzij deze tips val je af zonder dat je zware diëten moeten volgen. En als er hier in onze groep één woord is dat we nooit gebruiken, dan is dat wel het woord diëten! Pascale Naessens haar visie is

Twee subregels
Eet enkel natuurlijke ingrediënten
Wees niet zuinig met olijfolie

Daardoor ga je anders eten. Je stapt af van de klassieke manier van eten om overal aardappelen bij te eten. Nu moet je een keuze maken:

  • vis + groenten
  • vlees + groenten
  • kaas + groenten
  • koolhydraten + groenten

Het gevolg is:

  • Je eet meer groenten.
  • Je eet minder snelle koolhydraten, zoals aardappelen, brood en pasta.
  • Je eten verteert veel beter  door de eenvoudige voedselcombinaties.
  •  Het brengt rust. Het geheim: afvallen op je eigen tempo door kleine aanpassingen te maken. Strenge diëten zijn niet alleen loodzwaar, meestal houd je ze na een tijdje niet vol, en kom je (vaak extra veel) bij. Maar kleine veranderingen maken, zeker op termijn, een groot verschil.Het biedt houvast in een wereld van overvloed. 

1. DRINK VOLDOENDE WATER

Drink voldoende water! We weten het, je hebt dit écht al 100 keer gelezen, maar herhaling is niet slecht. En het is écht belangrijk als je enkele kilo’s kwijt wilt. Vanaf nu drink je dus écht iedere dag voldoende water.

2. EEN MAAND ZONDER ALCOHOL

Nu de meeste recepties en feestjes achter de rug zijn, is het een goed idee om eens een alcoholstop in te voeren. Drink dus een maand lang geen alcohol, je zult verrast zijn wat het doet met je gewicht. Een glaasje drinken kan echt geen kwaad volgens onze visie, dit zegt Pascale erover .

Alcohol levert net als suikers directe energie. In tegenstelling tot suikers kan je lichaam geen alcohol opslaan.* Dat betekent dat de lever altijd prioriteit geeft aan de afbraak van alcohol en dat ten nadele van andere verteringsprocessen. Dus matig drinken is niet alleen belangrijk voor je gezondheid, maar ook voor een goede vertering. Drinken op een lege maag is zeker geen goede optie, dan zit de alcohol al na 30 minuten in je bloedbaan.

In beperkte hoeveelheden is alcohol niet schadelijk voor de lever, die perfect in staat is om alcohol te verwerken. Het probleem zit in de hoeveelheid, want de beschikbare enzymen in de lever zijn ontoereikend om veel alcohol te verwerken.**

Dan komen we nu bij de hamvraag: hoeveel mogen we drinken?
Het aantal consumpties waarbij je een gezondheidsvoordeel haalt uit alcohol, varieert volgens geslacht, leeftijd, grootte, spierstelsel en andere factoren zoals erfelijkheid.
Je kunt genieten van 1 tot maximaal 2 glazen alcohol per dag, liefst een rode wijn van goede kwaliteit. Zo profiteer je van de gunstige effecten die alcohol te bieden heeft, ook op sociaal vlak. Wie zich daar niet kan aan houden drinkt beter helemaal geen alcohol.

3. MAAK SOEP

Je drinkt nu al voldoende water en hebt een maand lang geen alcohol gedronken. Merk je het verschil al op de weegschaal? Nog zo’n tip: maak zelf gezonde groentesoep. Gebruik geen room, kaas of croutons, maar wel heerlijke groenten. Eet een kom voor iedere maaltijd en je zult snel merken dat je minder eet. En dat scheelt een hoop calorieën.  Zie ons artikel http://www.puur-gezond.be/gezonde-weetjes/gezonde-soep-maken/ en andere recepten hier van al onze soepen http://www.puur-gezond.be/category/soepen/

4. TREK ER OP UIT

Ook beweging is een gouden tip. Doe je aan sport? Goed bezig. Ben jij geen sportief type, dan is het voornemen om vanaf nu iedere dag minstens een half uurtje te gaan wandelen. Ga gezellig met je vriendinnen of neem je partner mee.

5. WEG MET STRESS

Slaap voldoende en vermijd stress. Want gezond eten en voldoende is belangrijk als je wilt afvallen. Maar ook stress en vermoeidheid zijn even belangrijk als je gezond wilt leven. Je eet bovendien veel meer calorieën als je te weinig slaapt (hier lees je hoeveel). Neem dus tijd voor een pauze, zorg dat stress niet de bovenhand neemt en slaap voldoende.

6. MAAK SLIMME KEUZES

Je hoeft geen zwaar dieet te volgen om af te vallen, zolang je maar slimme keuzes maakt. Een feestje met een buffet? Schep extra veel groenten op. Dat doe je ook op een barbecue. Daar kies je trouwens liever voor kipfilet in plaats van worst. Vergeet ook zeker de drankjes niet, want die bevatten soms heel wat calorieën, hier ontdek je hoeveel. Ook je servies juist kiezen is belangrijk, onderzoek bewijst dat je minder eet als je een kleiner bord gebruikt. En kleinere porties zijn uiteraard goed voor je lijn. Om dezelfde reden kies je voor de trap in plaats van de lift en laat je vaker je auto staan.

7. ONTBIJT ALTIJD

Al-tijd. Als je ontbijt, word je metabolisme op gang getrapt. Bovendien zorgt het dat je tijdens de lunch geen enorme honger hebt, en daardoor foute keuzes maakt. En het maakt dat je minder snel naar koeken of snoep grijpt. Sla deze belangrijke maaltijd dus nooit of te nimmer over. Zie onze categorie ontbijt op de site http://www.puur-gezond.be/category/ontbijt/

Dan als slot nog een paar belangrijke linken van PN

http://www.purepascale.com/nl/de-praktijk

http://www.purepascale.com/nl/eenvoudige-combinaties

http://www.purepascale.com/nl/die-kilos-toch

 

Geef een reactie