Gezonde soep maken

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Soepen zijn niet alleen goed troostvoedsel, maar zijn ook erg veelzijdig. Soep kan geweldig voor je zijn wanneer je ziek bent, omdat het voedzaam en hydraterend is.

Wanneer je eindelijk thuiskomt na een lange, koude dag is meestal het eerste wat je wilt doen een heerlijk warm bad nemen en daarna iets eten dat ervoor zal zorgen dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat. Soep! Soep is niet alleen heerlijk troostvoedsel, maar ook hartstikke voedzaam.

In dit artikel vertellen we je welke voordelen soep biedt en hoe je vanaf nu nog gezondere soepjes kunt maken.

Waarom is soep behulpzaam voor het lichaam?

Of je nu ziek bent, je lichaam wilt opwarmen of je familie bijeen wilt brengen rond de eettafel… het maken van soep biedt een hoop voordelen! We zetten er even een paar voor je op een rijtje:

Traditie

Soep is al generaties lang een van de meest geconsumeerde gerechten ter wereld.  Het eten van soep herinnert je ongetwijfeld aan je eigen jeugd waarin je oma, tante of moeder soep maakte voor de familie.

Soep is goed voor iedereen

Zuigelingen, kinderen, volwassen en ouderen… iedereen kan profiteren van een heerlijke kom rijkgevulde groentesoep.  Dit is een troostend gerecht en een geweldige manier om je te beschermen tegen koud weer. Daarom eten mensen vaak ook eerst een bordje soep als voorgerecht tijdens het avondeten.

Het is voedzaam

Wat betreft de voedingswaarde biedt soep een hoop vitamines en proteïnen. Vaak gebruikt men groenten om soep te maken, maar je kunt ook rundvlees, kip, vis, pasta en rijst gebruiken. Het is een geweldige manier om alle grote voedselgroepen in één maaltijd bij elkaar te brengen.

Soep is hydraterend

Wanneer je bijvoorbeeld koorts hebt, raden dokters vaak aan om soep te eten. Dankzij het hoge gehalte mineralen en de hoeveelheid vocht zal het eten van soep ervoor zorgen dat je lichaam gehydrateerd blijft.

Het bevat weinig calorieën

Om van dit voordeel te profiteren kun je natuurlijk alleen soep eten gemaakt van groenten en water. Om de hoeveelheid calorieën beperkt te houden, kun je beter geen ingrediënten toevoegen die veel vet of koolhydraten bevatten, zoals bijvoorbeeld pasta. Groentesoep bevat daarentegen voor het volume zeer weinig calorieën. Soep kan goed worden verwerkt in vrijwel elk caloriearm dieet, omdat het de honger stilt en ervoor zorgt dat je niet te veel eet tussen je maaltijden in.

Soep is gemakkelijk verteerbaar

Omdat het grootste gedeelte van de ingrediënten al gesneden of gepureerd is, is soep zeer makkelijk te verteren. Hierdoor is soep met name goed voor zuigelingen of ouderen.

Het is geneeskrachtig

Een rijkgevulde soep kan helpen om verkoudheid en griep in de winter te voorkomen. De belangrijkste, in dit geval kippensoep, is een uitstekend voorbeeld voor dit soort thuismiddeltjes. Kippensoep bevat antibacteriële en ontstekingsremmende ingrediënten, waardoor de soep zeer krachtig is.

Het is betaalbaar

Tot slot is soep makkelijk om te maken en heb je de ingrediënten ervoor vaak al in je voorraadkast staan. Soms hoef je alleen maar even een paar dingen bij elkaar te pakken uit je koelkast en voorraadkast, samen in de pan gooien en mengen met een beetje water. En dan aan tafel maar!

Wat heb je nodig om de perfecte soep te maken ?

Er bestaan duizenden recepten om soep te maken en de meeste van deze recepten hebben een lange traditie of zijn tientallen jaren geleden door je oma in elkaar gezet. Hieronder delen we een basisrecept:

Ingrediënten

  • Ui
  • Rode of groene paprika
  • Wortel
  • Selderij
  • Prei
  • Knoflook
  • Peterselie

Hier kun je vervolgens nog andere ingrediënten aan toevoegen, zoals bijvoorbeeld:

  • Tomaat
  • Aardappel
  • Aubergine
  • Venkel
  • Snijbiet
  • Spinazie

Vergeet natuurlijk ook de kruiden en specerijen niet:

  • Zout
  • Tijm
  • Oregano
  • Laurierblad
  • Olijfolie

En de optionele toevoegingen:

  • Rijst
  • Pasta
  • Vlees
  • Kip
  • Vis
  • Champignons

Er bestaan veel verschillende manieren om soep te maken

Julienne : 

De naam van dit soort soepen is afgeleid van de manier waarop je de groenten snijdt. Deze soepen zijn vaak hartstikke kleurrijk en zitten boordevol vitamines, vezels en calcium.

Kook de groenten naar keuze in wat bouillonwater tot ze zacht zijn. Vervolgens kun je ook rijst of vermicelli toevoegen.

Roomsoepen

Roomsoep doorloopt een eenvoudig proces voordat je alle ingrediënten in je pan stopt. Als eerste verwerk je de groenten in de blender. Je kunt bijvoorbeeld ook een beetje melk of room toevoegen. Sommige mensen kiezen er ook voor om griesmeel toe te voegen.

Gebakken soep

Dit soort soepen lijkt op de eerste soort die we hebben behandeld. Het verschil is echter dat je de groenten in dit geval na het snijden even aanbakt in wat olijfolie. Vervolgens meng je de gebakken groenten met wat water of bouillon en kook je de groenten totdat ze zacht zijn.

Eén ingrediënt

Dit kunnen roomsoepen zijn, julienne soepen of stevigere soepen, maar ze zijn allemaal gebaseerd op één hoofdingrediënt. Denk bijvoorbeeld aan pompoensoep, tomatensoep, aardappelsoep of broccolisoep.

Koude soepen

Dit soort soepen zijn geweldig voor in de zomer en een goede oplossing voor soepliefhebbers die niet kunnen wachten tot de winter weer aanbreekt om te genieten van een heerlijke kom soep. Je kunt deze soepen maken met allerlei soorten groenten, zoals gepureerde bieten en komkommer. Kook de soep als gewoonlijk, maar laat hem vervolgens afkoelen voordat je hem opeet.

Hoe zit het met bouillonblokjes ?

De meningen verschillen enorm over de vraag of bouillonblokjes goed of slecht voor je zijn wanneer je ze toevoegt aan je soep. Het gegeven dat bouillonblokjes veel natrium bevatten kunnen we niet ontkennen. Het is echter ook zo dat ze een andere smaak geven aan je gerechten (niet alleen soep). Sommige mensen laten het bouillonblokje liever achterwege en proberen de smaak te vervangen door gepureerde of gedroogde groenten toe te voegen.

 

Bron : Gezonderleven

 

 

Geef een reactie