Gezonde vetten die geen gewichtstoename veroorzaken

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Hoewel het inderdaad zo is dat sommige vetsoorten schadelijk kunnen zijn voor het lichaam en een overdaad aan deze vetten gewichtstoename kan veroorzaken, bestaan er echter ook gezonde vetten die beslist deel uit zouden moeten maken van je dieet.

De waarheid over vetarme producten

vetarm

Vetarme producten zijn de afgelopen jaren enorm populair. Er zijn echter maar weinig mensen die weten dat deze producten misschien minder vet bevatten dan normale producten, maar dat dit vet vervangen is voor suikers en conserveringsmiddelen die slecht zijn voor de gezondheid. En als je wilt afvallen zijn deze verre van goed.

5 gezonde vetsoorten die geen gewichtstoename veroorzaken

Deze 5 gezonde vetten zijn een ideale toevoeging aan elke maaltijd en zullen er zeker voor zorgen dat je je beter zult voelen. Je zult zien dat dit bevorderend zal zijn voor zowel je gezondheid als je doel om af te vallen.

KOKOSOLIE

kokosolie2

Kokosolie is een gezonde vetsoort die veel gezondheidsvoordelen biedt. Tot voor kort werd gedacht dat kokosolie niet gezond zou zijn, daar het een vorm van verzadigd vet is , maar onderzoek toont aan dat het verzadigd vet in kokosolie anders is dan het verzadigd vet dat gevonden word in dierlijke vetten. Het zijn middellange ketens triglyceriden die makkelijk verteerbaar zijn en door het lichaam worden gebruikt als energie. Ook kan de olie helpen de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen te bevorderen en diabetes en cardiovasculaire problemen te voorkomen.

NOTEN

noten-melange-raw

Noten zitten boordevol met voedingsstoffen , gezonde vetten  en proteïnen die essentieel zijn voor een goede gezondheid en het stimuleren van gezond gewichtsverlies. Noten bevatten alfa-linoleenzuur, een type omega 3 dat zeer gezond is voor het hart. Ook kan de stof helpen cholesterolgehaltes onder controle te houden en problemen met het cardiovasculaire systeem te voorkomen. Daarnaast bevatten noten ook een aminozuur dat L-arginine genoemd wordt, dat het immuunsysteem versterkt, de gezondheid van het hart verbetert en hartziekte helpt te voorkomen. Het vezelgehalte dat noten bevatten kan helpen het gehalte slecht cholesterol en de bloedsuikerspiegel te verlagen, terwijl de vitamine E die ze bevatten een krachtige antioxidante werking heeft.

AVOCADO’S

avocado

Deze gezonde en heerlijke vrucht is rijk aan essentiële oliën en gezonde vetten die het lichaam een bom van voordelen bieden. Avocado’s bevatten een belangrijke antioxidant die glutathion genoemd wordt, die kan helpen het lichaam te ontgiften , zware metalen te elimineren en vrije radicalen tegen te gaan. Ze zijn een goede bron van foliumzuur en vitamine E.

ZADEN

Zaden-300x262

zaden zijn een belangrijke bron van omega 3 vetzuren , vitaminen E, vezels en proteïne.  Daarnaast bevatten ze ook mineralen als magnesium, selenium en zink. Deze voedingsstoffen helpen het hart gezond te houden en vele soorten ziekten te voorkomen. De meest aanbevolen zaden zijn :

  • Lijnzaad
  • Chiazaden
  • Pompoenpitten
  • Zonnebloempitten

OLIJFOLIE

olijfolie_schenken

Olijfolie is een van de beste bondgenoten als je je maaltijden op een lekkere en gezonde manier wilt bereiden en je gezondheid wilt verbeteren. Olijfolie staat bekend voor zijn hoge gehalte enkelvoudig onverzadigde vetten en antoxidanten als chlorofyl , carotenoïden en vitamine E.  Deze geweldige eigenschappen zorgen ervoor dat olijfolie ideaal is om de bloeddruk te verlagen, kanker te voorkomen, diabetes tegen te gaan en zelfs om een gezond gewicht te handhaven.

 

 

 

Geef een reactie