Gezonde voedingsmiddelen die je honger stillen

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

We kennen allemaal voedingsmiddelen waardoor we ons weliswaar vol voelen, maar die niet helemaal gezond zijn. Het beste is om voedingsmiddelen te eten die je maag vullen zonder vet of suiker eraan toe te voegen. We kunnen je vertellen wat je kunt eten om je verzadigd te voelen waardoor je minder snel trek krijgt naar tussendoortjes.

Wat maakt voeding vullend?

Voedingsmiddelen variëren in hoe vullend ze zijn en dat is waarom het eten van een tomatensalade niet hetzelfde is als het eten van een bord pasta.

Voeding dat vullend is moet  hier aan voldoen:

  • Veel eiwitten bevatten.
  • Veel vezels bevatten.
  • Meer lucht dan water bevatten.
  • Weinig calorieën in vergelijking met gewicht bevatten.
  • Het moet compleet zijn.

Vandaag zullen we je voedsel laten zien dat niet alleen vullend is, maar ook gezond  is

Gekookte aardappel

Ondanks dat ze het meest afgeraden worden in diëten om af te vallen, zijn gekookte aardappels eigenlijk een grote bron van vitamine C, kalium en koolhydraten. Ze bevatten ook vezels en eiwitten, en niet veel vet. In combinatie met veel groentjes is dit zeker een aanrader om in je dieet op te nemen.

Havermout

Het eten van havermout als ontbijt staat gelijk met je niet hongerig voelen tot later in de ochtend of vroeg in de middag. Deze graansoort bevat veel vezels en plantaardig eiwitten, waardoor je maag een paar uur lang gevuld blijft. Overheerlijk in combinatie met wat fruit.

Appels

Appels zijn een uitstekende bron van vezels die de boodschap om door te eten in de hersenen uitschakelen, waardoor je niet blijft eten. Een appel zal je bloedspiegel stabiliseren en je lichaam voldoende water geven. Zo voel je je langer voldaan.

Eieren

Eieren hadden  een slechte reputatie en dit omwille van het cholesterolgehalte. Eieren zijn echter zeer voedzaam, met name de dooier. Ook hebben studies ondertussen uitgewezen dat eieren geen boosdoener zijn voor cholesterol en dus dagelijks geconsumeerd kunnen worden.

De antioxidanten (onder andere luteïne en zeaxanthine) in het eigeel zorgen ervoor dat je je urenlang vol voelt. Als je een gekookt ei in plaats van brood eet bij het ontbijt, krijg je minder calorieën binnen en voelt je lichaam zich langer tevreden.

Sinaasappels

Deze citrusvruchten bieden een goede hoeveelheid vezels, waardoor de honger vermindert. Ze hebben een hoog gehalte aan vitamine C, dat je immuunsysteem ondersteunt. Je kan ze gebruiken in sappen, desserts en nog meer.

Walnoten

Een handvol walnoten per dag is ideaal als tussendoortje zonder je zorgen te moeten maken om het aantal calorieën. Ze bevatten gezonde vetten en koolhydraten die langer in je maag blijven waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt.

Groentesoep

Om het zowel vullend als gezond te maken, moet de groentesoep bereid worden met verse groenten. Soep bevat veel water dat je buik langer vult en waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt. Je kunt ook prachtige romige soepen maken door pompoen, wortels of erwten te gebruiken , deze te mixen en eventueel een scheutje kokos of amandelmelk erin te doen. Lekker en gezond!

Linzen

Peulvruchten enlinzen in het bijzonder zijn perfect om de honger te stillen. Ze geven je een geweldige dosis plantaardige eiwitten en vezels. Een heerlijke salade met linzen maakt dat je je heel de namiddag voldaan voelt.

Muntthee

De geur van muntthee is ontspannend en stilt de honger binnen enkele minuten. Trek van de muntblaadjes een heerlijke thee en drink deze wanneer je trek krijgt in een snack. Muntthee heeft ook andere voordelen, zoals het bevorderen van de spijsvertering en het voorkomen van krampen.

Mager vlees

Het eiwitgehalte in vlees zorgt voor een lang vezadigingsgevoel. Om het als een gezonde optie te beschouwen, moet het echter mager vlees zijn. Daaronder valt biefstuk , samen met een heerlijke salade kan je er een hele avond tegen.

Volkoren pasta

Volkorenpasta geeft je mineralen, vitaminen en antioxidanten. Het bevat meer vet dan de witte variant maar doordat het veel meer vezadigbaar is , eet je er sowiso minder van ook.

Kruiden

Kruiden zoals peper, kerriekruiden, komijn of gember houdt je langer vol en verhoogt de metabolische temperatuur. Kruiden zullen je eten ook heerlijk laten smaken en ruiken!

Verminder je honger met deze geweldige voedingsmiddelen en vooral geniet van hun heerlijke smaken!

Geef een reactie