Hoe gezond zijn kersen?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Hoera, het is weer kersentijd. Waarom moeten we deze vrucht vaker eten, waar smaken ze het lekkerst en hoe verwijder je makkelijk de pitten uit kersen?

In de zomermaanden juni en juli zijn kersen volop verkrijgen in de supermarkt of rechtstreeks te koop bij de kersentelers. Ben je dol op kersen, maar vraag je je af of ze wel zo gezond zijn? Dan kunnen we je geruststellen: dit zomerfruit heeft net als veel ander fruit een positief effect op je gezondheid.

Kersen zijn heerlijke, zoete vruchten. Je kunt een schaaltje kersen gezellig wegsnacken. Kersen zijn gezond en bevatten waardevolle mineralen en vitaminen. Wetenschappers hebben de kers helemaal geherwaardeerd en gebombardeerd tot supervoedsel. Kersen kunnen diverse ziekten zoals hart- en vaatziekten, jicht en artritis behandelen en genezen. Er zijn al ruim 50 wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de werking van fytonutriënten in kersen.

Weinig calorieën

Allereerst hoef je je bij kersen niet druk te maken over de calorieën. Een schaaltje met kersen (200 g) bevat ongeveer 108 kcal. Dus een heerlijke en verantwoorde snack op een zomerse dag.

1 schaaltje kersen bevat:

Energie                108 kcal
Vet                       0 g
Verzadigd vet     0 g
Eiwit                    1,8 g
Koolhydraten     23 g
Vezels                  1,8 g
Zout                     0,01 g

Bron: Voedingscentrum

Ontstekingsremmend

Nog zo’n fijn voordeel: kersen werken ontstekingsremmend. In een onderzoek, gepubliceerd in het Journal of Nutrition, worden kersen – en specifiek kersensap – in verband gebracht met het verlichten van chronische ontstekingsziektes, zoals artritis en jicht.

Goed voor de darmen

Kersen bevatten veel vezels en zijn daardoor bevorderend voor een goede darmwerking. Pas wel op dat je niet te veel kersen eet, want dan kan het zijn dat je vaker naar het toilet moet dan normaal.

Vitaminebom

Kersen zijn rijk aan vitamine A. In 100 g kersen zit maar liefst 43 procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine A. Ook vitamine C is goed vertegenwoordigd met 17 procent van de ADH.

Tegen spierschade

Heb je stevig gesport? Kersen verminderen spierpijn en ze kunnen spierschade op de lange termijn voorkomen. Dit komt door de krachtige antioxidante en anti-inflammatoire eigenschappen die de pijnlijke spieren kalmeren.

Goede nachtrust

Als je moeite hebt met slapen, moet je eens kersensap proberen. Kersen worden vaak in verband gebracht met een goede nachtrust, omdat ze een natuurlijke bron van melatonine zijn. Dit is een hormoon dat helpt bij het reguleren van de slaap. Uit een studie, gepubliceerd in Journal of Medical, blijkt dat kersensap de slapeloosheid verbetert.

Wist je dat…

– Er veel verschillende kersenrassen zijn? Burlat, merchant, summit, earlise,  cordia, regina…
– De kers agrarisch erfgoed is van de Kromme Rijnstreek? Tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw was de regio met 190 hectare aan boomgaarden één van de belangrijkste kersgebieden van Nederland.
– Dat er zure en zoete kersen zijn? De zoete koop je op de fruitafdeling van de supermarkt. De zure varianten worden vaak verpakt in blik of ingevroren.
– In België een zure kers een ‘kriek’ wordt genoemd. Een zoete kers wordt gewoon ‘kers’ genoemd.
– Dat kersen tot twee weken kunt bewaren in de koelkast? Op kamertemperatuur blijven kersen maar een paar dagen goed.

bron goed gevoel

One thought on “Hoe gezond zijn kersen?”

Geef een reactie