Hoe haal je de pitjes uit een granaatappel?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

De pitjes van een granaatappel geven een gerecht altijd dat tikkeltje extra.

Deze vrucht combineert bijvoorbeeld gemakkelijk in vleesgerechten, zoals met eend of rundsvlees. Maar ook het inmiddels gekende fruitontbijt van Pascale Naessens fleurt ze dikwijls op met die prachtig gekleurde pitjes.

  • Rol de granaatappel met je platte hand over een hard werkvlak terwijl je er krachtig op duwt. Je hoort de pitjes loskomen.
  • Snijd de granaatappel horizontaal in tweeën.
  • Klop met een stevig voorwerp op de granaatappel.
    • gerecht met granaatappel van Pascale Naessens https://koken.vtm.be/mijn-pure-keuken/recept/kaki-met-rijpe-banaan-vijgen-yoghurt-en-granaatappel
    • Nog een leuke manier is

    • Snij de granaatappel overlangs in vier
    • Vul een kom met water, leg de granaatappel erin en maak de pitjes los van de vliesjes
    • Voel nog eens onderaan in de kom en maak kleine stukjes pitten die nog vasthangen aan het vliesjes los
    • De overtollige vliesjes komen mooi bovendrijven, giet het water af maar hou het laatste nog even opzij
    • Neem een zeef en vang daarin de pitjesop, nu zijn de pitjes mooi gescheiden van de vliesjes
    • Je kan de pitjes gebruiken om te koken of om een salade op smaak te brengen
    • De vrucht van de granaatappel is rond en heeft de grootte van een grapefruit (8 à 12 cm diameter). De vrucht is heel sappig en bevat grote cellen zoals een citrusvrucht, maar in elke cel zit een pitje van ongeveer 3 mm groot. Om de pitjes zit een soort gelei, zoals om de pitjes van een tomaat. Bovendien bevat de vrucht veel vellen. Omdat de vellen niet lekker smaken, vereist het eten van de vrucht het zorgvuldig pellen van elke cel. Bij rijpe vruchten is het vruchtvlees donkerrood. De schil is erg stevig en leerachtig.De vrucht kan wel uitgeperst worden, al gaat daarbij veel vruchtvlees verloren. Het sap van de granaatappel vormde oorspronkelijk de basis voor grenadine. Grenadine is lange tijd de algemene benaming voor allerlei siropen geweest, zoals limonadesiroop dat nu is. Het is tegenwoordig een soort limonadesiroop die wordt gebruikt in cocktails, zoals in tequila sunrise en wordt grenadine niet meer gemaakt van granaatappelsap, maar is het een mengsel van andere vruchten.

      Medicinaal/Waarom een granaatappel goed is voor jou:

      • Versterkt je immuunsysteem
      • Hoge antioxidanten voorkomen ziektes
      • Lekker én decoratief
      • Bevat supergezonde voedingsstoffen
      • Smakelijk als cocktail of grenadine

      Granaatappels zijn een bron van kalium en vitamine C, maar vooral van polyfenolen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat ze veel polyfenolen bevatten.

      Granaatappel brengt rust

      Zijn naam doet het niet vermoeden maar toch brengt een granaatappel rust in je hoofd. Zo is vijf milliliter granaatappelsap al voldoende om je bloeddruk met vijf procent te verlagen. In het atelier, het magazijn of het werk? Een lage bloeddruk komt altijd van pas bij collega’s die je nerveus maken of bij een nakende bestelling. Noem het gerust je natuurlijke bloedverdunner op het werk. Maar dan wel eentje die lekker en gezond is.

      Donkerrood vruchtvlees

      De granaatappel ziet eruit als grapefruit, met een leerachtige en stevige schil.
      Ze is heel sappig en zit boordevol grote cellen zoals een citrusvrucht. Het is telkens in die cellen dat de granaatappeltjes zitten. Bij een rijpe granaatappel kleurt het vruchtvlees donkerrood.

      Rijk aan polyfenolen

      Wist je trouwens dat een granaatappel barst van de polyfenolen. Polyfenolen? Dat zijn plantaardige delen die aan de bron liggen van de medicinale eigenschappen van noten, zaden, groenten en fruit. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat granaatappels drie à vier maal zo veel polyfenolen bevatten als rode wijn, druivensap of groene thee

      Vitamines en mineralen

      1 medium granaatappel: 400g
      Vitamines Hoeveelheid / 400g % ADH / 400g
      Vitamine B1 268 µg 24,36%
      Vitamine B2 212 µg 14,12%
      Vitamine B3 1172 µg 6,88%
      Vitamine B6 300 µg 20%
      Vitamine B11 152 µg 50,68%
      Vitamine C 40,8 mg 58,28%
      Vitamine E 2400 µg 20,32%
      Vitamine K 65,6 µg 82%
      Minerals Hoeveelheid / 400g % ADH / 400g
      Calcium 40 mg 4%
      Fosfor 144 mg 18%
      IJzer 1,2 mg 8,56%
      Kalium 944 mg 30,44%
      Magnesium 48 mg 16%
      Natrium 12 mg 0,6%
      Zink 1,4 mg 9,32%

       

      bron Pascale Naessens en fruitwork

Geef een reactie