Hoe het beste stoppen met eten van vlees zonder voedingsstoffen te missen

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Wanneer je beslist om te stoppen met het eten van vlees om welke reden ook , kan je last krijgen van tekortkomingen van bepaalde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor je gezondheid. Deze kunnen ernstige consequenties hebben voor je gezondheid of zelfs snel een toename in gewicht geven.

Hier willen we je een aantal tips geven om op een slimme manier te stoppen met het eten van vlees. Zo kan je een gezond en uitgebalanceerd dieet behouden.

Stoppen met het eten van vlees zonder je gezondheid op het spel te zetten

Vegetarisch eten zal niet direct je gezondheid aantasten maar het kan je bewuster maken van de voedingsmiddelen die je eet en welke voedingsstoffen je nodig hebt.

Geen vlees eten is niet hetzelfde als 100% veganistisch eten.

  • Als je vlees opgeeft, maar nog wel eieren, vis en zuivel eet, kan je de verandering maken zonder risico’s.
  • Toch is het altijd verstandig om het advies van een voedingsdeskundige op te volgen.

1. De geweldige mogelijkheden met eieren

Eieren zijn een superfood die dierlijke eiwitten goed kan aanvullen.  Aantal jaren geleden werd er aangeraden niet teveel eieren te eten wegens voorkomen van cholesterol maar deze theorie is al eventjes wetenschappelijk weerlegt. Men kan zelfs dagelijks zonder problemen 2 eieren per dag eten.

Eieren hebben enorm veel gezondheidsvoordelen zoals :

  • Bescherming hart
    Onderzoek wijst uit dat het eten van enkele eieren per week een verbeterde cholesterolverhouding oplevert. Bovendien bevatten eierdooiers een uniek eiwit dat het samenklonteren van bloedplaatjes tegengaat, en daarmee dus je kans op een hartaanval reduceert.
  • Weg met ontstekingen
    Eieren behoren tot de rijkste bronnen van choline, een semi-essentiële voedingsstof (een ei levert dertig procent van je ADH, het mereldeel zit in de dooier). Dit stofje zorgt zorgt er niet alleen voor dat je hersenen gezond blijven, maar het functioneert ook als een soort antiaanbaklaag in je aderen. Hiermee voorkomt het veel ellende, variërend van het zwellen van je spieren na een zware training tot diabetes en zelfs Alzheimer.
  • Sterke botten
    Eieren gelden als één van de weinige natuurlijke leveranciers van de ‘bottenbouwer’ vitamine D, een stof die je opname van calcium en fosfor bevordert. Een scharrelei levert achttien procent van je ADH.
  • Scherp zicht
    Eierdooiers bevatten de kleurstof luteïne die maculadegeneratie (een oogaandoening) helpt voorkomen. Je vindt luteïne weliswaar ook in diverse groenten en vruchten, maar eieren leveren een beter opneembare vorm.

2. Wees voorzichtig met zuivel

Veel mensen die stoppen met vlees eten, gaan veel zuivel nuttigen, zoals melk en kaas. Deze verhogen je cholesterolgehalte en kunnen spijsverteringsproblemen opleveren. Je kan je voordeel halen uit plantaardige melk en dit combineren met makkelijk verteerbare zuivelproducten zoals yoghurt of ghee. Let wel dat je beter voor de volle producten gaat in plaats van de magere bij yoghurt.In deze laatste zijn alle gezonde voedingsmiddelen eruit en heb je eigenlijk lege calorieën. Voorbeelden van plantaardige melk zijn :

  • havermelk
  • rijstmelk
  • kokosmelk
  • amandelmelk
  • notenmelk
  • ongezoete sojamelk
  • hazelnotenmelk

3. Gevaarlijke bloem

Veel mensen die stoppen met het eten van vlees maken overmatig gebruik van bloem. Pizza, pasta of sandwiches zijn voorbeelden van snel en makkelijk te maken gerechten. Dit is echter geen goede keuze, omdat ze zorgen voor gewichtstoename en weinig voedingsstoffen leveren. Wat je in plaats hiervan zou moeten eten, is meer groente, salades en groentensapjes om genoeg vitaminen, mineralen en vezels binnen te krijgen. Deze zullen je een voldaan gevoel geven. Ook kiezen voor niet geraffineerde bloemsoorten zoals kokosbloem , volkorenbloem , havermeel en amandelbloem dragen bij tot een gezondere eetwijze .

4. Kies de juiste vis

Ondanks vette vissoorten worden aanzien als gezonde vis , wordt er aangeraden de consumptie van grote, vette vissoorten te beperken (zalm, tonijn, zwaardvis), omdat deze grote hoeveelheden zware metalen kunnen bevatten. Als je deze vissoorten en alle andere ook koopt zie dan dat ze zeker het MSC-label hebben of ASC-label. Je kan wel kleine, vette vissoorten eten (sardines en makreel), evenals witvis.

Het  blauwe MSC-label is een onafhankelijk keurmerk dat garandeert dat vis duurzaam werd gevangen. MSC heeft als doel overbevissing tegen te gaan en te werken aan de gezondheid van het leven in de zee. Het groene ASC-label is een onafhankelijk keurmerk voor verantwoord gekweekte vis. Visproducten met dit label zijn afkomstig uit kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken, hun medewerkers goed behandelen en rekening houden met de omwonenden van het gebied waar er wordt gevist.

5. Andere bronnen van calcium

Er zijn meerdere bronnen van calcium naast alleen maar melk en kaas . Je kunt goede hoeveelheden calcium vinden in de volgende voedingsmiddelen:

  • Sezamżaden
  • Zeewier
  • Broccoli
  • Amandelen

6 Vitamine B12

Een tekort aan vitamine B12 is alleen een probleem als je geen dierlijke producten eet. Je zou deze met supplementen kunnen opnemen.

Deze vitamine kan ook gevonden worden in:

  • Eieren
  • Zuivel
  • Vis
  • Schelp- en schaaldieren

7. IJzer

IJzersupplementen mogen alleen onder medische supervisie worden ingenomen.  Als je geen ijzertekort hebt. kan je genoeg van dit mineraal verkrijgen uit deze voedingsmiddelen:

  • Spinazie
  • Noten, zoals pistachenoten
  • Peterselie
  • Rode bieten
  • Linzen
  • Volkoren granen, zoals havermout
  • Broccoli

8. Uitstekende plantaardige eiwitten

Er zijn veel plantaardige voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten:

  • Noten en zaden
  • Peulvruchten
  • Volkoren granen, zoals havermout en quinoa
  • Hennep
  • Biergist
  • Spirulina
  • Erwten

9. Volkoren granen, noten en zaden

In je uitgebalanceerde, vleesvrije dieet kun je niet zonder volkoren granen ,  noten (rauw of gebrand) en zaden. Deze zitten stokvol voedingsstoffen en vezels.

Geef een reactie