Hoe op een gezonde manier je metabolisme boosten?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

De functie van je metabolisme is om je voeding en dranken om te zetten in energie. Zou je graag de werking van je metabolisme verbeteren en zo gemakkelijker gewicht verliezen? Deze tips kunnen helpen.

Het metabolisme van je lichaam

Je kan sneller gewicht verliezen zonder al te veel inspanningen door je metabolisme te versnellen. Hieronder enkele tips en trics om dit te bereiken.

Sporten

 

Als je minimaal dertig minuten lichamelijke oefeningen doet per dag, dan zal dit je metabolisme verhogen. Een stevige wandeling, joggen, zwemmen eender welke actieve oefening of sport. Op die manier zal je calorieën verbranden en voorkomen dat je gewicht toeneemt.

Een hobby die je fysiek in beweging houdt zoals bv tuinieren maar ook kleine actieve veranderingen in het dagelijkse leven zoals de trap gebruiken in plaats van de lift  , je auto iets verder parkeren kunnen je metabolisme stimuleren.

Wanneer je een 3tal keer per week traint met gewichten of andere fitnestoestellen die je weerbaarheidsoefeningen geeft , zal dit je metabolisme beter doen werken. Je zal de effecten al enkele uren na de training merken.

Eet een goed ontbijt

Een stevig ontbijt activeert het metabolisme bij het begin van elke dag. Je metabolische snelheid vertraagt tijdens de nacht nadat je gedurende meerdere uren niet meer gegeten hebt. Een gezond ontbijt met vezels zet je lichaamscellen weer in werking en zo voorkom je dat vet wordt opgeslagen in je lichaam.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag omdat deze je metabolisme in werking zet maar om ervoor te zorgen dat je metabolisme blijft werken is het aangeraden om verschillende kleine maaltijden meerdere keren per dag te eten.

Om de 2 uur iets kleins maar wel gezond eten helpt om de bloedsomloop onder controle te houden en stimuleert het metabolisme, zodat het in een hoger tempo werkt. Wanneer je maaltijden overslaat, dan daalt de snelheid van je metabolisme. De bedoeling van die vertraging is de resterende energie die je hebt, te behouden.

Kies voor gezonde voeding

Volg een voedzaam dieet dat veel vezels en weinig suiker bevat. Zo kan je je metabolisme stimuleren.

We geven je een aantal voorbeelden van goede voeding:

  • Volle granen
  • Vis
  • Groenten met groene bladeren
  • bosbessen
  • Tomaten

Wanneer je suiker eet zorgt je lichaam ervoor dat je vet opslaat. Bij een hoge bloedsuikerspiegel gepaard met een stijgend insulinegehalte, zend het lichaam de boodschap om niet gebruikte energie om te zetten in vet. Sommige pikante voedingsmiddelen zoals chilipepers kunnen je metabolisme verhogen.

Water

Drink twee tot tweeënhalve liter water per dag. Deze hoeveelheid heeft je lichaam nodig en kan je helpen om je metabolisme te verbeteren. Je lichaam verbrand meer calorieën als je koud water drinkt. Je lichaam treed in werrking doordat het , het koude water opwarmt naar lichaamstemperatuur.

Voldoende slapen

Een gebrek aan slaap kan overmatig eten veroorzaken. Het zal het vermogen van het lichaam om koolhydraten om te zetten in energie in het gedrang brengen. Daardoor kan je aankomen in gewicht en kunnen er problemen optreden om vet te verbranden. De meeste onderzoeken tonen aan dat volwassenen elke nacht tussen de zeven en de acht uur slaap nodig hebben.

Kokosolie

De voordelen van kokosolie worden meer en meer bekend. Kokosolie zorgt er namelijk voor dat het lichaam sneller vet verbrandMaar het beste kenmerk is dat de vetten in kokosolie gemakkelijk verteerd worden. Bovendien stimuleert het het metabolisme. Het is zelfs zo doeltreffend dat het tot drie keer toe meer calorieën verbrandt dan andere oliën, met een werking van zes uur.

Verhoog je opname van eiwit

Verhoog de hoeveelheid eiwit die je eet. Zo krijg je een evenwichtig dieet en zal je lichaam sneller gewicht verliezen. De extra bijdrage van eiwitten van hoge kwaliteit zal je helpen om je metabolisme te verbeteren. Voorbeelden van eiwit met een hoge gehalte aan aminozuren zijn vlees ,vis, gevogelte , noten en kaas. Het is een uitstekende keuze om toe te voegen aan elk dieet. Dat is de reden dat mager vlees en eieren belangrijke bronnen van eiwit zijn en belangrijk zijn om je metabolisme te activeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie