Is het echt zo slecht om nog te eten na 20u ’s avonds?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Is het echt zo slecht om nog te eten na 20u ’s avonds? Waar of niet?media_xl_7662526

Vaak horen we in de wandelgangen beweren dat je dik wordt van te eten na 20u ’s avonds, of dat het in elk geval erg ongezond is om te eten in de twee uurtjes voor je onder de wol kruipt. Maar hoeveel kwaad kan dat nu echt?

Voedingsdeskundigen Stephanie Clarke en Willow Jarosh zeggen dat er geen zwart-wit antwoord op deze vraag bestaat, omdat alles natuurlijk afhangt van jouw persoonlijke eetgewoonten. Maar dat je dik wordt puur van alleen maar ’s avonds laat te eten, is alvast een mythe. Zolang je niet het merendeel van je dagelijkse caloriebehoefte ’s avonds consumeert, is er niet echt een probleem.
Je avondeten krampachtig voor 20u inplannen is dus nergens voor nodig. Ook Duits onderzoek wees al uit dat het geen kwaad kan voor je lijn om voor het slapengaan te eten, alleen zal je hierdoor misschien wel onrustiger slapen als de maaltijd zwaar op je maag ligt.

Geen excuus voor televisiesnacks
Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het oké is om een pak koekjes in je pyama voor de televisie op te schrokken voor je gaat slapen. Het is niet verstandig om ’s avonds laat zo veel te eten dat je met een oncomfortabel volle maag gaat slapen, of dat je ’s ochtends nog zo voldaan bent dat je het ontbijt maar overslaat. Daarmee stuur je jouw metabolisme in de war. Maar ook het andere uiterste is ongezond: gaan slapen met honger omdat je denkt dat het slecht is vlak voor het slapengaan nog te eten, zal ook slaapmoeilijkheden met zich meebrengen. Bovendien kan je jezelf dan zo uithongeren omdat je niet meer laat op de avond wil eten, dat je later op de avond plooit en toch nog een zak chips binnenspeelt. Allesbehalve een gezond alternatief.

Nee, de tijd waarop je eet heeft helemaal niets met je gewicht te maken. In Spanje en andere mediterrane landen zou men kilo’s zwaarder zijn, wanneer er enige waarheid in dit verhaal zou schuilen. Daar schuiven ze immers vóór acht uur niet aan tafel. Je wordt alleen dikker wanneer je meer calorieën eet dan je nodig hebt.

Snelle trek

Het gevaar van laat eten is dat je de tijd tussen de lunch en het avondeten gaat vullen met calorierijke snacks. Het is immers verleidelijk een handje chips of nootjes te nemen om de trek te stillen. En dat zijn nu net de extra’s die aanzetten. En je eet er waarschijnlijk bij het avondeten geen hap minder om. Het is dus verstandiger om snelle trek te stillen met wat tomaatjes of een stuk komkommer.

Stofwisseling

Met fruit of een schaaltje yoghurt ’s avonds is niets mis. Sterker nog: je stofwisseling werkt beter wanneer je om de paar uur iets eet. Zorg er alleen voor dat je gezonde tussendoortjes in huis hebt, zodat je niet gedachteloos ongezonde dingen als koek, chocolade, chips en toastjes met brie naar binnen propt.

Gouden middenweg
Er bestaat geen gouden regel over wanneer je het best eet, je zal zelf op zoek moeten naar een goed evenwicht. Als je altijd honger hebt één à twee uur na het avondeten, wil dat zeggen dat je niet genoeg eet ’s avonds en schep je beter wat exta op. Kies wel voor een evenwichtige avondmaaltijd met veel groenten, eiwitten, volkoren koolhydraten en gezonde vetten, waardoor je lang verzadigd blijft.
Misschien wil je geen afscheid nemen van de gewoonte waarbij je nog iets kleins eet na je hoofdmaaltijd. Zorg er dan wel voor dat de calorieën van die late avond snack in proportie zijn met wat je verder in je avondmaaltijden consumeert. Een snack van 150 kcal is een goede richtlijn voor het slapengaan. En dat een stuk fruit een gezondere keuze is dan chocolade hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen. Maar af en toe een lekker extraatje kan zeker geen kwaad.

(Door: Nina Dillen)

Geef een reactie