Kan salade echt een hoofdmaaltijd zijn?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

zijn salades wel echt compleet en gebalanceerd genoeg om als hoofdmaaltijd te worden genuttigd?

In het artikel van vandaag zullen we een paar manieren laten zien om van een salade een goede, complete hoofdmaaltijd te maken.

Rauwe voedingsmiddelen

Een van de beste voordelen van het eten van een salade is dat ze veel rauwe voedingsmiddelen bevatten, die veel energie bevatten dankzij hun hoge gehalte aan onverwerkte voedingsstoffen. Rauwe voedingsmiddelen bevatten veel vitamines en mineralen die vaak verloren gaan als voedsel op een hoge temperatuur wordt bereid.  Daarbij hebben rauwe voedingsmiddelen nog een ander voordeel: ze bevatten veel water en vezels, en beide zijn erg vullend.

Sla

Sla vormt het basisingrediënt van een traditionele salade. Deze groene bladgroente is rijk aan vezels en water en het bevat ook ontspannende eigenschappen die gevoelens van nervositeit en angst kunnen verlichten.

We raden aan geen voorverpakte, lichtgekleurde variant, zoals de populaire ijsbergsla, te nemen. Deze bevat minder voedingsstoffen en is minder goed verteerbaar. In plaats daarvan kun je beter een donkerder sla en bladgroente nemen, zoals rucola, waterkers, andijvie, spinazie enzovoort.

Andere ingrediënten

Hier zijn een aantal goede opties die je kan toevoegen aan de salade om hem compleet te maken en allemaal hebben ze andere voordelen.

  • Wortel: goed voor de huid en ogen.
  • Uien: reinigend en goed voor de nieren.
  • Tomaten: helpen vrije radicalen bestrijden die kanker veroorzaken.
  • Kool: bevat veel vezels en mineralen zoals jodium, goed voor hypothyreoïdie.
  • Bieten: geven veel energie en voorkomen bloedarmoede.
  • Asperges: bevordert detox en brengt de pH in balans, bestrijdt vochtretentie.
  • Paddenstoelen: vullend en bevatten veel eiwitten.
  • Avocado’s: voedzaam en rijk aan eiwitten en gezonde vetten.

Laat deze ingrediënten voor een uitdaging zorgen om een salade te maken met veel kleur, waarvan iedere kleur zijn eigen voordelen heeft.

Een nog voedzamere salade

Als toevoeging aan de kleurrijke salade zoals hierboven omschreven, kun je het nog voedzamer maken, en zelfs geschikt voor ontbijt, als je er de volgende voedingsmiddelen aan toevoegt:

  • Pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad of lijnzaad.
  • Walnoten, hazelnoten, amandelen of andere noten.
  • Bonen
  • De scheuten van alfalfa, linzen, broccoli enzovoort.

De beste smaakmakers

Het soort smaakmaker dat je kiest moet de smaak van je salade bepalen. We raden aan om een van deze heerlijke en gezonde dressings te gebruiken:

  • Extra vergine olijfolie
  • Azijn
  • Appelazijn

Je kunt ook dit proberen:

  • Tahini of sesampasta
  • Oregano of basilicum
  • Knoflookpoeder
  • Verse peterselie

Let op met fruit

Het is in de mode om fruit aan je salade toe te voegen, maar je moet weten dat dit invloed kan hebben op de manier waarop je lichaam deze maaltijd verteert.

Het beste fruit dat je kunt gebruiken voor salades is neutraal en bevat weinig suiker en zuur, zoals appels en peren. Gebruik geen hele zoete vruchten of citrusvruchten, want die kunnen in de maag gaan fermenteren en het spijsverteringssysteem negatief beïnvloeden.

Je kunt ook wat papaja of ananas toevoegen, als de rest van de salade maar weinig bloem of zetmeel bevat.

Bloemen voor je salade

Wist je dat je ook bloemen kan toevoegen aan je salade om ze een exotische, originele draai te geven? Er zijn genoeg eetbare bloemen te vinden, zoals goudsbloem. Probeer het eens!

 

Bron : Gezonder leven

Geef een reactie