Meer bewegen hoe begin je eraan?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Voldoende lichaamsbeweging nemen houdt je niet alleen fit en gezond. Je ziet er ook goed uit, je hebt een mooier figuur, je bent minder snel moe en je kan beter omgaan met spanning en stress.

30 Minuten per dag

Voor een goede gezondheid wordt aanbevolen om elke dag 30 minuten – voor kinderen en jongeren geldt 60 minuten – te bewegen met een matige intensiteit. Hiermee worden inspanningen bedoeld waarbij je hart minstens iets sneller gaat slaan, je ademhaling iets sneller gaat dan normaal en waarbij je licht zweet.  Zie je het echt niet zitten om 30 minuten aan een stuk te bewegen. Geen nood, je mag het ook spreiden over de dag met minimaal 10 minuten beweging na elkaar. Voor wie een stappenteller heeft: 10.000 stappen per dag is een gezonde referentie.

De voordelen van meer bewegen

• verbetert je lichaamssamenstelling: je krijgt minder lichaamsvet, meer spiermassa en sterkere botten;
• het bevordert een positief zelfbeeld;
• het zorgt ervoor dat je beter kan omgaan met spanning en stress
• het draagt bij tot minder angst- en depressiestoornissen
• het verbetert de slaap

Meer bewegen , anders eten? 

De beginnende recreatieve sporter heeft genoeg aan een goede en gevarieerde voeding , sportvoedingssupplementen zijn overbodig. Professionele sporters kunnen mogelijk voordeel halen uit een individueel aangepaste voeding in functie van het type sport dat ze beoefenen en de trainingsfrequentie.

Beweegtips 

• Ben je ouder dan 35 jaar, ben je sinds lang inactief of heb je gezondheidsproblemen? Raadpleeg dan je huisarts alvorens je intensief begint te sporten.
• Zwemmen, dansen, met de kinderen spelen, de trap nemen in plaats van de lift, touwtje springen, enz. Het zijn maar enkele voorbeelden van makkelijke, eenvoudige en vaak ook leuke beweegactivteiten.
• Beperk lange periodes van inactiviteit zoals TV-kijken.Ga in het sportcentrum eerst naar een sportles kijken of volg een initiatieles om te weten of die sport je al dan niet bevalt.
• Maak afspraken met jezelf in verband met bewegen. Bijvoorbeeld: een vaste avond in de week en noteer dit in je agenda.
• Probeer ‘verloren’ tijd vaker in te vullen met beweegactiviteiten ( bv. neem een actieve middagpauze, ga zelf ook zwemmen als je kinderen zwemles hebben, enz.)
• Denk niet ‘ ik ben niet van het sportieve type’, want om meer te bewegen met je niet sportief zijn.
• Kies een activiteit die je graag doet.
• Probeer samen met het gezin of je partner regelmatig bewegingsmomenten in te lassen.

Bron : Nice – info

Geef een reactie