Micronutriënten aanvoeren door granen… of toch niet?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Wat de meesten vergeten zijn in deze tijd is dat granen vaak een te lage aanvoer van micronutriënten leveren.
Waarom dit komt is simpel uitgelegd door het feit dat een graan eigenlijk een zaad is, waaruit een babyplant ontstaat. Deze moeten dus extra goed beschermd worden om dit proces mogelijk te maken. Die bescherming vertaalt zich naar een aantal stoflagen omheen het zaad.

getreidesaatgut
Het nadeel hiervan is, is dat deze beschermlaag tegen een heftig stootje kan, zelfs tegen onze spijsverteringsenzymen. Met andere woorden neem je het graan via de mond in en verlaat hij onaangeraakt je lichaam via de ‘andere zijde’.
Je zou denken “ach, dan kauw ik er eens extra op”, maar dit zorgt er niet voor dat de vrijgekomen stoffen worden opgenomen. Integendeel…  er ontstaan anti-nutriënten die de opname gaan tegenwerken; dit alles door het beschermingsmechanisme van het zaadje.

Hoe kan je dit probleem verhelpen?
In principe is het voldoende om volle granen zoals quinoa, spelt, volle rijst, havermout, boekweit, gerst reeds van de dag tevoren al te laten weken in water.  De dag nadien kan je de granen verder bereiden volgens de normale bereidingswijze, maar heb je er een groot voordeel uitgehaald!

Geef een reactie