Moet je (koe)melk drinken om sterke botten te krijgen?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Je bent lactose-intolerant of je hebt bewust gekozen om geen (koe)melk meer te drinken… maar hoe zit het dan met je calcium-inname?

calcium

Wel, het goede nieuws is dat men dus geen koemelk moet drinken om calcium binnen te krijgen. Er zijn een  aantal plantaardige calciumbronnen die men als ‘vervanging’ kan gebruiken.
Deze zijn o.a.:
groene groenten (denk aan spinazie, broccoli, boerenkool,…)
Peulvruchten zoals bonen, linzen, pinda’s en kikkererwten
Volle granen (havermout, spelt, …)
Noten: amandelen, hazelnoten,…
Zaden: chiazaad,  quinoa, sesamzaad, lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten,…
Fruit: zoals avocado, bessen, appelsienen

Onthoud dat mineralen (calcium, chloor, fosfor, ijzer, kalium, koper, magnesium, mangaan, natrium,selenium, zink en zwavel) vooral in fruit, groenten, zaden en volle granen aanwezig zijn.

Tip: combineer calcium met vitamine C, deze helpt de calcium ook beter op te nemen in ons lichaam. Denk aan dressings met citroen of sinaasappelsap. Vitamine C zit weliswaar niet alleen in citroenen of appelsienen, er zijn groenten die zelfs meer vitamine C bevatten dan appelsienen. Deze zijn o.a. paprika’s, verse peterselie, verse tijm, bladgroenten, rode pepers, broccoli, bloemkool, spruitjes, kiwi’s, aardbeien.

Het allerbeste nieuws is dat je je samengesteld menu lekker in de zon mag opeten, omdat vitamine D de opname van calcium beter doet opnemen in het lichaam.

Bronnen:
Baron, Mich. (2016) Healthy is Funky. Uitgeverij Manteau, België.

Geef een reactie