Ochtendgewoontes die gewichtstoename veroorzaken

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Vind je het nogal lastig om af te vallen? Misschien kan dit liggen aan je ochtendroutine.

een uitgebalanceerd dieet en het regelmatig doen aan lichaamsbeweging is de meest effectieve manier om met overgewicht om te gaan. Desondanks zijn er ook mensen die zich eigenlijk aan alle regeltjes houden, maar toch nooit de resultaten bereiken waar ze naar streven. Na verloop van tijd zorgt dit ervoor dat ze ontmoedigd raken, omdat ze het gevoel hebben alsof al hun moeite voor niets is geweest.

Het is echter niet alleen belangrijk om goede gewoontes in je routine op te nemen, maar ook om een paar negatieve gewoontes uit je routine weg te laten. Hoewel het niet meteen opvalt, belemmeren deze gewoontes je normale stofwisseling. Bovendien zorgen ze ervoor dat je lichaam gedurende de dag niet optimaal energie verbruikt. We weten dat een hoop mensen helemaal geen idee hebben over welke gewoontes we het hebben en daarom hebben we besloten om ze in dit artikel in detail met je te bespreken.

1. Te veel slapen

Veel mensen weten inmiddels al dat minder dan zeven uur per nacht slapen voor sommigen gewichtstoename kan veroorzaken. Wat velen echter nog niet weten, is dat te veel slapen daarentegen ook helemaal niet goed is.

In 2014 werd een onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat mensen die regelmatig meer dan tien uur achter elkaar slapen, een verhoogde BMI hebben.  Teveel slaap kan invloed hebben op het cortisolgehalte, en kan dit gehalte verhogen. Cortisol is een hormoon dat niet alleen stress veroorzaakt, maar er daarnaast ook voor kan zorgen dat iemand meer gaat eten. Deskundigen raden daarom aan om per nacht tussen de zeven en acht uur ongestoord te slapen.

2. Niet voldoende zonlicht vangen

er zijn meerdere indicaties die erop wijzen dat zonlicht ervoor kan zorgen dat onze stofwisseling op gang wordt gebracht. Onderzoek wijst uit dat de uv-stralen in de ochtend gezond zijn. Deze uv-stralen voorzien het lichaam namelijk van energie en wakkeren de stofwisseling aan. ’s Ochtends tussen de twintig en dertig minuten in het zonnetje doorbrengen is daarom al genoeg om positieve effecten op je BMI teweeg te brengen.

3. Te weinig eten bij het ontbijt

Een van de gewoontes die de grootste invloed kan hebben op je gewicht, is het eten van een ontbijt dat weinig voedingsstoffen bevat.  Het is van essentieel belang om je lichaam ’s ochtends te voorzien van de energie die het nodig heeft om de rest van de dag door te komen.

Je ontbijt zou daarom tussen de 500 en 600 calorieën moeten bevatten, verdeeld over de volgende voedingsstoffen:

  • Koolhydraten
  • Proteïne
  • Antioxidanten
  • Gezonde vetten
  • Vitamines
  • Mineralen

4. Te lang wachten met ontbijten

’s Ochtends te lang wachten voordat je je ontbijt nuttigt, kan ook gewichtstoename veroorzaken.  je maag is ’s ochtends helemaal leeg, wat ervoor zorgt dat je lichaam meer zure maagsappen produceert. En dit kan weer ontstekingen en symptomen van gastritis veroorzaken. Daarom is het verstandig om binnen een uur nadat je bent opgestaan iets te eten. Als het mogelijk is, kun je een gezonde drank drinken, zoals een kopje thee of een beetje lauwwarm water met citroensap.

5. ’s Ochtends te veel doen en dit allemaal gehaast

Door vanaf het moment dat je opstaat een hele lijst met taken te hebben, kun je het gevoel krijgen dat je ’s ochtends maar zeer weinig tijd hebt. Dit kan er voor zorgen dat je meer last krijgt van angst en zenuwachtigheid. En dit kan weer van invloed zijn op je lichaamsgewicht. Door ’s ochtends iets vroeger op te staan, kun je dit probleem misschien vermijden.

6. Je grijpt te vaak naar verwerkte voedingsmiddelen

Een snack tegen het einde van de ochtend is een geweldige manier om dat hongergevoel tegen te gaan dat opduikt wanneer je lichaam de calorieën die het binnen heeft gekregen bij je ontbijt heeft verbrand. Hoewel deze producten vaak erg lekker zijn, bevatten ze echter ook een hoop calorieën en andere schadelijke stoffen. Hierdoor gaan ze je hongergevoel eigenlijk helemaal niet tegen, maar verbergen ze het alleen maar, waardoor je uiteindelijk juist nog meer trek krijgt.

Daarom is het verstandig om in het vervolg te kiezen voor een paar gezondere alternatieven, zoals:

  • Een handjevol noten
  • Een beetje fruit
  • Een kopje thee of een smoothie
  • Een bakje gewone yoghurt

 

Zoals je kunt zien bestaan er helaas een paar schijnbaar onschadelijke gewoontes die uiteindelijk wel gewichtstoename kunnen veroorzaken. Probeer deze gewoontes in het vervolg te vermijden en vervang ze door gezondere opties. Niet alleen omwille van je gewicht, maar ook omwille van je algehele gezondheid.

 

Bron : Gezonderleven

Geef een reactie