Tips voor een gezond ontbijt

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

gezond-ontbijt-600x334

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Vele slagen het ontbijt over zodat ze niet voldoende calorieën en voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben. Elke dag een evenwichtig ontbijt houdt je energielevel op peil gedurende de hele voormiddag.

Waarom ontbijten?

  •  Het geeft je energie om de dag te beginnen
  • Het beïnvloedt je stemming
  • Het beïnvloedt je lichamelijke en geestelijke prestaties
  • Het zorgt dat je gedurende de dag minder eet, omdat je lichaam zich niet uitgehongerd voelt
  • Het lichaam verwerkt voedsel beter in de ochtend

Breakfast, table with large sortiment of food for starts the day healthy

Wat moet ik niet eten als ontbijt ?

  •  Geraffineerde koolhydraten : wit brood, broodjes, gebak, bewerkte granen. Ze veroorzaken allemaal pieken in de bloedsuikerspiegel, waardoor je binnen korte tijd weer honger krijgt. Ze veroorzaken ook problemen met de spijsvertering en constipatie.
  • Teveel geraffineerde suikers : Dit product is geen echt voedsel, want het bevat geen voedingsstoffen en het ontkalkt en verzuurt het lichaam. Vervang het door honing, melasse, panela, stevia of agavesiroop.
  • Zuivel : Veel mensen kunnen niet tegen melk of melkproducten of gebruiken ze in grote hoeveelheden. Je kunt kiezen uit de zuivelproducten die gemakkelijker te verteren zijn of kiezen voor plantaardige melk, die lactosevrij is.
  • Voedingsmiddelen die niet goed verteren wanneer ze worden gecombineerd :  zoals zuivel en sinaasappelsap. Dit kan problemen met de spijsvertering veroorzaken en uren na het ontbijt nog ongemak veroorzaken.
  • Verzadigde vetten : margarine, worst enzovoort. Deze producten beïnvloeden de cardiovasculaire gezondheid en zijn een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht.

amerikaans ontbijt

Hoe weet ik of een levensmiddel evenwichtig is? 

Kies altijd voor natuurlijke en verse eetwaren in plaats van bewerkte producten. Bio voeding is ook een aanrader maar lees toch altijd de etiketten ook al koop je in een biowinkel.

bio

Voedingsmiddelen om in je ontbijt op te nemen

  • Volkoren granen : De meest voorkomende is havermout  dat rauw gegeten kan worden zoals in muesli of kan worden gekookt. Als je liever brood eet, kies dan brood van goede kwaliteit gemaakt van van volkoren, spelt, rogge enzovoort.
  • Plantaardige dranken zoals havermelk , amandelmelk , kokosmelk, rijstmelk , enz..
  • Zuivelproducten die gemakkelijk te verteren zijn : kwark, kefir, volle yoghurt, verse kaas.
  • Vers fruit en seizoensfruit , liefst biologisch
  • Rauwe zaden : sesamzaden , vlaszaden , pompoenzaden, enz. Je kan ook hun oliën gebruiken

granen en fruit

Een uitstekend ontbijt

Deze ontbijtopties geven je voldoende voedingsstoffen en ze zijn ook nog eens heerlijk!

  • Hüttenkäse-hummussandwich op volkoren speltbrood.
  • Volkorentoast met mayonaise en avocado
  • Muesli met kefir.
  • Appel met pruimen, yoghurt en noten.
  • Plantaardige melk met volkoren granen en cacao.
  • Gekookte havermout met plantaardige melk, kaneel en peer.
  • Hüttenkäse met honing, hazelnoten en banaan.

Ontbijtsuplementen

  • Biergist
  • Stuifmeel
  • Tarwekiemen
  • Sojalecithine
  • Maca
  • Spirulina
  • Propolis

Deze supplementen kan je innemen wanneer je, je vaker vermoeid voelt dan normaal, in een slechte bui bent of een lager afweersysteem hebt.

 

Bron : Gezonder leven

 

 

 

 

Geef een reactie