Top 10 gezondheidsvoordelen van bananen

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Bananen zijn goed voor de huid en het spijsverteringssysteem, kunnen helpen om de gemoedstoestand te verbeteren en bloedarmoede tegen te gaan en zijn bovendien hartstikke vullend! Er is geen enkel excuus om bananen niet in je dieet op te nemen.

bananas

Jaren werd er gedacht dat bananen zorgen voor gewichtstoename , omdat ze meer suiker en calorieën bevatten dan andere vruchten. Er is ondertussen aangetoond dat bananen dankzij hun voedingswaarde een bron van volledige voeding zijn en praktisch in elk dieet kunnen opgenomen worden. De banaan is niet alleen voedzaam , maar ook veelzijdig en verbetert het gevoel van welzijn. In dit artikel delen we 10 belangrijke voordelen waarvan je kan profiteren door bananen te eten.

Bananen houden het spijsverteringssysteem gezond

spijsverterinssysteem

De banaan bevat een grote hoeveelheid vezels dat ervoor zorgt dat constipatie tegengegaan wordt.Ook is het een natuurlijke manier om maagzweren tegen te gaan doordat de banaan maagzuur neutraliseert en irritatie verzacht . De fructo-oligosachariden die bananen bevatten dienen als een probiotisch suplement om de gezonde bacteriën in de darmen te voeden  en de aanmaak van spijsverteringsenzymen te bevorderen, zodat voedingsstoffen beter geabsorbeerd worden.

Ze maken spieren sterker

spieren

Dankzij het kaliumgehalte kan het eten van bananen helpen om je spieren sterker te maken en tegelijkertijd het herstel na een stevige work out bevorderen .

Ze gaan vermoeidheid tegen

vermoeidheid

Wanneer je je zwak en moe voelt, dan kan het behulpzaam zijn om een banaan te eten. Ze zijn  revitaliserend , geven energie en voorzien je lichaam van essentiële voedingstoffen.

Ze zijn goed voor de bloeddruk

blood-pressure

Te veel natrium en een tekort aan kalium in het lichaam zijn enkele van de redenen waarom het zo moeilijk is om de bloeddruk in balans te houden.  De banaan bevat veel kalium een voedingstof die heilzaam is voor verhoogde bloeddruk.

Verminderd het risico op cardiovasculaire ziekte

hartziekte

De bloeddruk onder controle houden is niet het enige gezondheidsvoordeel dat bananen bieden voor het cardiovasculaire systeem , ze kunnen ook helpen de hartslag gestaag te houden. Dankzij het vezelgehalte kunnen bananen helpen het gehalte van de slechte cholesterol onder controle te houden en zo aderverkalking helpen voorkomen.

Ze zijn vullend

bananen dieet

In plaats van gewichtstoename te veroorzaken, zijn bananen juist een geweldige aanvulling op je dieet om gewicht te verliezen. Dit komt doordat de banaan dankzij de hoeveelheid koolhydraten en vezels een van de meest verzadigende voedingsmiddelen is. Wanneer je hem regelmatig eet , kun je je eetlust in bedwang houden en zorg je op een gezonde manier voor dat je minder snel honger hebt.

Ze zijn goed voor de huid

bananen huid

De vitaminen en mineralen die bananen bevatten zijn erg goed voor de huid. Bananen zijn niet alleen goed om een gezichtsmasker van te maken, maar kunnen ook helpen om de huid van binnenuit te voeden. De antioxidante eigenschappen gaan celbeschadiging tegen en kunnen helpen om huidweefsel te herstellen en zo vroegtijdig rimpels vermijden.

Ze gaan bloedarmoede tegen

bloedarmoede

Bananen zijn rijk aan ijzer. IJzer is een essentieel mineraal voor de aanmaak van hemoglobine in het bloed, een bepalende factor bij het behandelen van bloedarmoede.

Ze verbeteren de gemoedstoestand

gemoedstoestand

De vrucht bevat een essentiële aminozuur die tryptofaan genoemd wordt. Dit aminozuur bevordert de productie van serotonine in de hersenen, waardoor je humeur verbetert , slapeloosheid word tegen gegaan en je gevoel van welzijn toeneemt.

Ze bieden voordelen voor het zenuwstelsel

bananenthee

Het drinken van bananenthee of het gewoon eten van deze vrucht zorgt ervoor dat je je lichaam voorziet van een gezonde hoeveelheid B-vitamines. B vitamines zijn essentieel om het zenuwstelsel te kalmeren.

Ter conclusie: je kunt meerdere bananen per week eten zonder bang te zijn om aan te komen. De beste manier om ze te eten is rauw , verwerkt in een smoothie of een fruitsalade.  Je kan ook profiteren van de eigenschappen die verborgen zitten in de schil door een geneeskrachtige thee te maken.

 

Bron : Gezonderleven

Geef een reactie