Verlaag je fructose – inname om sneller gewicht te verliezen

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Hoe kan je het beste en het makkelijkste afvallen? Sommigen raden calorieën tellen aan en anderen denken juist dat het consumeren van te veel vet de boosdoener is. Daarnaast heb je der ook die de vinger wijzen naar suiker en geraffineerde koolhydraten.

In dit artikel willen we aantonen dat  juist een verlaagde fructose-inname de manier is om snel en gemakkelijk gewicht te verliezen. Wellicht is het verlagen van je fructose-inname voor jou wel de oplossing.

Dit zijn de vier meest voorkomende strategieën om af te vallen:

1. Calorieën tellen

Deze methode wordt steeds minder populair, daar steeds meer voedingsdeskundigen het erover eens zijn dat calorieën afhankelijk van het voedsel dat je eet een verschillende invloed op het lichaam hebben. Daarmee willen we zeggen dat 100 calorieën in komkommer niet hetzelfde effect op het lichaam heeft als 100 calorieën in gebak.

2. Minder vet eten

Deze methode heeft dezelfde tekortkomingen als het tellen van calorieën, daar we vaak vergeten dat ons lichaam gezonde vetten juist nodig heeft om geheel naar behoren te kunnen functioneren. Wanneer je , je vet inname wil verlagen zorg er dan voor dat je gezonde voedingsmiddelen die gezonde vetten bevatten, zoals noten, koudgeperste oliën (olijf-, kokos-, sesam- en lijnzaadolie), avocado, zaden, eigeel etc.,  niet uit je dieet verwijdert.

3. Suiker vermijden

Iedereen die gezonder wilt eten is het er inderdaad over eens dat het absoluut geen kwaad kan om minder of helemaal geen suiker te consumeren. Het vermijden van suiker kan helpen om gewichtsverlies te bevorderen. Toch is dit misschien niet voldoende om je gewenste gewicht te bereiken.

4. Geraffineerde koolhydraten vermijden

Brood, gebak, koekjes, pizza etc… dit soort voedingsmiddelen verwijder je uit je dieet. Dit houdt ook in dat je ervoor zorgt dat je minder dierlijke proteïnen binnenkrijgt, aangezien dierlijke proteïnen de drang naar koolhydraten kunnen versterken en schadelijk kunnen zijn voor het lichaam.

De fructose-theorie

De fructose-theorie is voor mensen die vrijwel alle mogelijke oplossingen hebben geprobeerd, maar desondanks weer aankwamen nadat ze gestopt waren met hun dieet. Dit zijn mensen die:

  • Moeite hebben met afvallen.
  • Veel fruit consumeren.
  • Op een gezonde manier af willen vallen, zonder calorieën te tellen of vet geheel te vermijden.

Wat is fructose?

Fructose is het suiker dat gevonden kan worden in fruit en honing, en in mindere mate ook in sommige groenten. Het is samen met glucose aanwezig in gewone suiker en maïs- en tarwestroop, producten die gebruikt worden om gebak, jam en andere zoetigheden te bereiden.

Vele doen hun uiterste best om op hun voeding te letten, terwijl ze onbewust dag in dag uit aanzienlijke hoeveelheden fructose consumeren. Dit zou een van de redenen kunnen zijn waarom het deze mensen niet lukt om af te vallen of hun algehele gezondheid te verbeteren.

Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan fructose?

Wij raden aan om de volgende voedingsmiddelen die rijk zijn aan fructose geheel uit je dieet te verwijderen:

  • Verpakte drankjes en vruchtensappen
  • Zoete en romige koffiedranken, zoals frappuccino
  • Zoete ontbijtgranen
  • Gebak en koekjes
  • Zoet ijs en gezoete yoghurt
  • Jam, marmalade en geconserveerd fruit
  • Verwerkte honing en stroop
  • Alcoholische dranken
  •  wit brood

We raden ook aan om in mindere mate de volgende fruitsoorten, die ook rijk zijn aan fructose, te consumeren :

  • Rozijnen, dadels en gedroogde vijgen
  • Manga en papaja
  • Druiven
  • Appels en peren
  • Watermeloen
  • Blauwe bessen
  • Bananen
  • Perziken
  • Ananas

Fruit dat weinig fructose bevat

Is al het fruit dan zo ongezond?  Fruit is rijk aan vitamines en mineralen ,  maar als je van alles hebt geprobeerd, maar niets heeft gewerkt, dan raden wij toch echt aan om eens dit fructose-arme dieet te proberen.

De volgende fruitsoorten kun je gewoon blijven consumeren :

  • citroen en limoen
  • Cranberry’s
  • Abrikozen
  • Guave
  • Meloen
  • Kiwi
  • Bramen
  • Kersen

Probeer het eens, je weet maar nooit!

Geef een reactie