Vijf geweldige redenen om chiazaad te eten bij het ontbijt

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Je dag beginnen met een ontbijt dat rijk is aan proteïne en antioxidanten is een gewoonte die erg behulpzaam zal zijn om je hart en lever gezond te houden.  Zorg er daarom voor dat chiazaad deel uitmaakt van je ochtendroutine!

Wellicht heb je al eens ergens gelezen dat chiazaad een superfood is.  Ze kunnen op zichzelf geen ziektes genezen of ervoor zorgen dat al die ongewenste kilootjes er zonder moeite vanaf vliegen. Deze zaadjes kunnen ook wel worden gezien als ‘bemiddelaars’ voor een goede gezondheid.

Ze kunnen vanwege drie eenvoudige redenen zelfs een onmisbare aanvulling zijn op elk gezond dieet:

  • Ze zijn rijk aan proteïne.
  • Ze bevatten helemaal geen vet.
  • Ze hebben een hoge voedingswaarde.

In dit artikel raden wij aan om chiazaad te eten bij het ontbijt. Dit is namelijk het beste moment van de dag om volledig te profiteren van alle voordelen die deze zaden bieden.

Waarom je chiazaad het beste kunt eten bij het ontbijt

Vaak weten mensen echter niet hoe ze deze zaden het beste kunnen bereiden. Het is echter heel eenvoudig: je fantasie is je enige beperking. Je kunt deze zaden toevoegen aan je yoghurt, eten bij je havermout, door een kom fruit mengen of zelfs gebruiken om heerlijke smoothies mee te maken.

1. Chiazaad is een natuurlijke bron van omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn essentiële vetten en krachtige bondgenoten van je botten. Chiazaad is een geweldige manier om je dagv te starten. Dankzij de omega 3-vetzuren die deze zaden bevatten, kunnen ze je helpen om je cholesterolgehalte te verlagen, je hersenen te verzorgen, je zenuwfunctie te verbeteren en cellulaire hydratatie te stimuleren.

2. Bevat een goede dosis proteïne

Chiazaad bestaat voor twintig procent uit plantaardige proteïne. Door eenvoudigweg een eetlepel chiazaad toe te voegen aan een natuurlijke smoothie, kun je je energielevel gedurende de dag gelijk in balans brengen.

Vergeet daarnaast niet dat een proteïnerijk ontbijt kan helpen om je stofwisseling te verbeteren, waardoor deze gelijk op gang wordt gebracht en zo ook gewichtsverlies kan vergemakkelijken.

3. Chiazaad is verzadigend

Als je graag wat kilootjes af zou vallen, dan is chiazaad misschien wel de beste natuurlijke manier om dit voor elkaar te krijgen. Deze zaden zijn rijk aan vezels die helpen je lichaam te zuiveren en constipatie te voorkomen. De zaden zijn zeer verzadigend  Chiazaden worden namelijk groter wanneer ze in aanraking komen met water of ander vloeistof. Hierdoor zul je na het eten van deze zaden vol genoeg zitten om tot de lunch door te kunnen zonder tussendoor de behoefte te hebben om te snacken.

4. Helpt stress te verminderen

Chiazaad heeft  het vermogen om het cortistolgehalte in de bloedbaan te verlagen. Chiazaad geeft je magnesiumgehalte op natuurlijke wijze een boost, waardoor je meer kracht hebt en je cortisolgehalte tegelijkertijd beter gereguleerd wordt en je meer ontspannen zult zijn.

5. Chiazaad met bessen, de gezondste combinatie

De reden waarom chiazaad in voedingsbladen altijd gecombineerd wordt met frambozen of aardbeien is erg eenvoudig: deze combinatie voorziet je lichaam van een krachtige hoeveelheid antioxidanten. Je dag beginnen met een ontbijt dat rijk is aan proteïne en antioxidanten is een gewoonte die erg behulpzaam zal zijn om je hart en lever gezond te houden en de gevolgen van vrije radicalen, die vroegtijdige veroudering veroorzaken, tegen te gaan. Chiazaad is hier een goede bondgenoot in , gebruik het!

 

 

Bron : Gezonderleven

 

Geef een reactie