Waarom moet je bieten eten?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

bieten

De rode biet is een geweldig schoonmaakmiddel voor de lever, het verlaagt hoge bloeddruk, bestrijdt constipatie en zal je veel energie geven.

Bieten zijn wortelgroenten, maar zoals we in dit artikel zullen uitleggen, kun je ook de bladeren en stam eten. Ze bevatten belangrijke aantallen vitamine B en C, mineralen zoals kalium, ijzer, jodium en magnesium, evenals vezels.

Ontdek in dit artikel waarom je iedere dag bieten zou kunnen eten en het aantal manieren waarop je ze kan eten.

De gezondheidsvoordelen van bieten

  • Vanwege het hoge gehalte aan ijzer bestrijden ze bloedarmoede en vermoeidheid.  Ze zijn ideaal als je herstellende bent van een ziekte.
  • Ze verlagen je bloeddruk.
  • Ze bevatten ontstekingsremmende eigenschappen.
  • Ze reinigen het bloed en de lever. Ze bevorderen de verwijdering van gifstoffen in het lichaam die de lever beschadigen.
  • Ze verminderen het risico op hart – en vaatziekten.
  • Ze bevatten veel vezels waardoor de natuurlijke stoelgang wordt bevordert

Hoe moet je bieten eten? 

verschillende-bieten

  • Gestoofd : Als je niet van de zoete smaak van bieten houdt raden we aan ze in kleine stukjes te snijden en toe te voegen aan groente – of vleesstoofpotten. Op deze manier is de smaak niet zo duidelijk aanwezig, maar kun je nog steeds genieten van alle voordelen.
  • Gekookt : voor het koken was je de bieten zeer goed zodat je ze niet hoeft te schillen. Laat ook een beetje van de stam zitten zodat je de voedingsstoffen, kleur en smaak kunt behouden. Ze moeten ongeveer een uur koken eer ze zacht zijn.
  • Rauw : Bietenliefhebbers vinden ze rauw in salades of als garnering lekker. Omdat ze vrij hard zijn kan je ze beter eerst raspen en dan toevoegen. Ook in koekjes , desserts en yoghurt smaakt de biet best lekker.
  • Sappen en smoothies :  Een heerlijk en origineel recept bestaat uit het toevoegen van bieten aan je sappen en smoothies. Op deze manier kun je genieten van de voordelen van de rauwe bieten zonder dat je ze hoeft te kauwen. Probeer ze te combineren met appels, bananen, rode vruchten, aardbeien enzovoort.

Bewaar de bladeren

SONY DSC

Om maximaal te genieten van je bieten , kun je ook de bladeren gebruiken. Je hoeft ze alleen maar goed te wassen en dan kun je ze toevoegen aan sappen, smoothies, stoofpotten, omeletten of salades. De bladeren zijn rijk aan vitamine A, C en K, evenals de mineralen calcium en ijzer.

Een geneesmiddel voor vrouwen

beetjuice

Bietensap is een oud en heel effectief middel als het gaat om de behandeling van onregelmatige menstruatie en vroegtijdige overgang. In beide gevallen moet je een glas bietensap per dag drinken op een lege maag op momenten dat je hier last van hebt.

Russische soep ( borscht)

borscht

Dit traditioneel recept is nog steeds heel populair. Het wordt in Rusland en omliggende landen gebruikt voor bestrijding van de kou.

Snijd een paar uien en bieten in blokjes en bak ze totdat ze zacht zijn (ongeveer zeven minuten).

Voeg er een liter groentebouillon  bij en 250 ml tomatensap , kook ong 25 min en mix glad.

Voeg wat verse fijngesneden kool, peterselie , sherry en zout en peper toe naar smaak.

Op traditionele wijze voeg je een schep zure room toe bij het serveren.

Natuurlijke kleurstof

kleurstof-biet

Er kan een rode kleurstof onttrokken worden van biet , deze staat bekend als toevoeging E-162 of betatine en het is niet schadelijk voor de gezondheid, anders dan andere rode kleurstof, die bekend staat als E-120 en die gemaakt wordt van een soort insect. Hoewel het niet gevaarlijk is, kan E-120 een allergische reactie veroorzaken.

 

Bron : Gezonderleven

 

 

Geef een reactie