Wat houdt een gezonde week in? 7 tips voor elke dag!

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Het internet bulkt van tips om je gezondheid een boost te geven. Maar welke tips moet je nu eigenlijk toepassen? We sprokkelden 7 leuke tips om je gezondheid een boost te geven. Geen zware sportsessies, crashdiëten of medicijnen. Maar eenvoudige hapklare tips voor een gezonde en gelukkige week!

MAANDAG: START JE WEEK MET GOEDE VOORNEMENS

Maandag is het perfecte moment om met die goede voornemens te starten. Nu het weer een pak beter is, is het hoog tijd om naar buiten te komen. Wist je dat je niet naar de sportzaal moet om voldoende beweging te hebben? Iedere dag wandelen kan al wonderen doen. Wandelen is gezond voor je. Iedere dag een halfuurtje wandelen heeft ook grote gezondheidsvoordelen. Regelmatig bewegen is belangrijk. Er wordt aangeraden om minstens een half uur per dag aan beweging te doen. Geen fan van zware sporten? Zelfs wandelen geeft een echte boost aan je lichaam.

1. WEG MET STRESS

Veel werk, ruzie met je partner of een belangrijke meeting op het programma… Iedereen heeft wel eens last van stress of gepieker. Door een half uurtje een frisse neus te halen tijdens het wandelen kom je tot rust en vermindert je stress. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een half uur beweging beter werkt tegen depressieve gevoelens dan antidepressiva. Maak dus zeker tijd voor een wandeling. Wist je trouwens dat veel mensen stress hebben zonder dat ze het doorhebben?

2. JE VERBRANDT CALORIEËN

Hoera! Door een half uurtje te wandelen per dag kun je niet alleen lekker ontspannen, je verbrandt er ook nog eens calorieën mee. Bovendien bouw je spieren op en worden vetten afgebroken. Het is dus een eenvoudige manier om op je lijn te letten

3. JE SLAAPT BETER

Je krijgt veel zuurstof binnen, je ontspant en je zit niet naar een scherm te staren. Door een half uur te wandelen, gaat je slaapkwaliteit er aanzienlijk op vooruit.

4. JE SPIJSVERTERING VERBETERT

Vaak last van een opgeblazen gevoel na de maaltijd? Door na de maaltijd een half uurtje te gaan wandelen, gebeurt je spijsvertering vlotter. Als je elke dag wandelt zal je na een tijdje zeker merken dat je spijsvertering veel beter is.

5. JE HART IS GEZONDER

Dagelijks 30 minuten een wandeling maken zorgt voor een lagere bloeddruk en een lager cholesterolgehalte. Doe je dit dagelijks, dan verminder je de kans op een hartaanval met maar liefst 40%.

6. SCHOON POEPKE

Uiteraard wandel je omdat het zo gezond is, maar je wordt er ook nog eens mooier van. Je achterwerk ziet er beter uit en ook je dijen en kuitspieren zorgen dat benen een betere vorm krijgen. Gouden tip: doe tijdens het wandelen regelmatig een paar squads

7. JE HEBT MEER ZIN IN SEKS

Libido op een laag pitje? Door dagelijks te bewegen heb je meer zin in seks. Maak dus eerst samen een romantische wandeling alvorens samen het bed in te duiken

DINSDAG: EEN PLAN VOOR JE GEZONDE WEEK

Bij een gezonde week kan gezonde voeding uiteraard niet ontbreken. De visie van onze website Puur – Gezond staat voor gezonde voeding. Hiermee bedoelen we dat wij kiezen voor pure en natuurlijke producten. Geen bewaarmiddelen en e-nummers , verse voedingsmiddelen , geen geraffineerde suikers en zoveel mogelijk plantaardige producten . Vele gerechten van Pascale Naessens vallen onder onze visie , daardoor kan je onder de tab keukens ook gerechten weervinden die zich specifiek op haar voedingswijze fericht zijn , maar alle gerechten op onze website zijn sowiso gezond!

 

1. START MET EEN GEZOND ONTBIJT

Start je dag met een gezond ontbijt. Dit is cruciaal om de werkdag fit door te komen en om gemakkelijker gezonde keuzes te maken tijdens de dag. Als je het ontbijt overslaat of de dag start met snelle suikers, zal je veel sneller grijpen naar extraatjes. Kies bijvoorbeeld vaker voor havervlokken. Geniet van een overheerlijke homemade granola met yoghurt en vers fruit . Bak tijdens het weekend havermoutwafels of –pannenkoekjes. Heb je toch liever een boterham ’s morgens? Kies dan voor ambachtelijk volkoren spelt– of roggebrood. Dit zijn voorbeelden van broodsoorten die je lang een voldaan gevoel geven. Lekker met bijvoorbeeld wat ricotta en blauwe druiven of met een spiegelei.

2. NEEM GEZONDE TUSSENDOORTJES MEE

Neem steeds twee gezonde tussendoortjes mee naar het werk. Dit helpt je om te weerstaan aan allerlei suikerrijke verleidingen. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn: een handvol noten, een stuk fruit, home made havermoutkoekjes of een plakje amandelcake.

3. BEREID JE LUNCH ZELF

Kook de avond vooraf een extra portie en neem de rest mee als lunch. Pimp je maaltijd door bijvoorbeeld wat kerstomaatjes, erwtjes, en noten toe te voegen aan je restje quinoa. Combineer met wat verse kruiden en een lekkere olijfolie of vinaigrette en je hebt in geen tijd een gezonde meeneemlunch.

4. LAST MINUTE LUNCH

Als er in de buurt van je werkplek een supermarkt is, kan je ook daar een aantal gezonde ingrediënten kopen, zoals avocado, tomaat, rucola en wat mozzarella. Tijdens je lunchpauze mix je ze door elkaar en je hebt al snel een lekkere maaltijd. Of probeer eens verse mango met avocado en feta. Heerlijk!

5. RAUWE GROENTEN

Zorg ervoor dat je altijd wat rauwe groenten zoals worteltjes, radijsjes of kerstomaatjes in huis hebt. Een lunchbox zonder groenten is echt geen goed idee. Ook soep is ideaal om mee te nemen, zowel als tussendoortje als voor bij de lunch. Van groentesoep kan je nooit te veel eten.

6. WATER WATER WATER

Zet je glas water steeds klaar op je bureau of ergens in het zicht op je werkplek. Drink voldoende water verspreid over de dag. Een glas per anderhalf uur is een goed gemiddelde. Water kan je ook pimpen: voeg er eventueel wat schijfjes limoen, sinaasappel en verse muntblaadjes aan toe.

WOENSDAG: TIJD VOOR JE PARTNER

Werk, de zorg voor je gezin en als het kan nog een boeiend sociaal leven. Tijd vinden voor je partner is niet altijd evident. Toch erg belangrijk, want niet alleen zijn knuffelen, kussen envrijen heel goed voor je fysieke gezondheid. Een goede band met je partner zorgt ook dat je je mentaal beter voelt. En dat zorgt dan weer dat je meer gemotiveerd bent om aan je fysieke gezondheid te werken. Win, win, win dus. Willen jullie graag de liefde terug doen oplaaien?

 

1. “KIJK NAAR JE PARTNER ZOALS JE NAAR JE HOND KIJKT”

Het klinkt misschien een beetje vreemd, deze relatietip van Evelyn Moschetta, een relatietherapeut. Maar volgens haar moet je naar je partner kijken zoals jij en je hond naar elkaar kijken. En als we haar uitleg lezen, begrijpen we wel waarom. “Als je na een lange dag binnenkomt, lees je in de ogen van je hond niets dan appreciatie en liefde. Die blik wil je ook aan je partner geven. Naar elkaar kijken door ‘hondenogen’ betekent dat je niet veroordeelt, beschuldigt, bekritiseert of controleert“, legt ze uit. “Als je onvoorwaardelijk liefhebt, is de kans groter dat je diezelfde onvoorwaardelijke liefde terugkrijgt. Bovendien betekent het ook dat je naar het heden kijkt, en geen oude koeien uit de gracht haalt. Je ziet elkaar door onschuldige ogen, en start iedere dag met een nieuwe blik.”

2. “SMS ALSOF JE ELKAAR NOG MAAR NET KENT”

Door al die werkmailtjes- en telefoons, kan het al eens hectisch zijn. Maar er is één persoon die je partner waarschijnlijk altijd graag hoort, en dat ben jij! Het moeten maar heel kleine dingen te zijn. ‘Hey schat, wat wil je vanavond graag eten?’, is al voldoende. Dat zegt psycholoog Samantha Rodman. “Als je elkaar na een lange werkdag terugziet, heb je niet het gevoel dat je geen deel uitmaakt van elkaars dagelijkse leven.”

3. “GA ER NIET VAN UIT DAT JE PARTNER ALTIJD BIJ JE BLIJFT”

Mensen die denken dat hun broodje gebakken is en dat hun partner hen nooit zal verlaten, zijn diegenen die blind zijn voor de signalen van een scheiding. Dat zegt psycholoog Jeffrey Platss. “Ik zie het vaak in mijn praktijk”, vertelt hij aan Huffington Post. “Mensen zien een relatie als een doel. Een keer het doel bereikt, kunnen ze gewoon genieten. Maar dat klopt niet volledig. Want aan een goede relatie moet je werken. Zorg dat jullie kunnen blijven groeien als koppel en dat je leert van elkaar. Als je iets belangrijk vind, wil je er graag moeite in steken.”

DONDERDAG: TREK DIE WANDELSCHOENEN AAN

Het weekend is al in zicht. Om even helemaal tot rust te komen is het een goed idee te gaan wandelen. Onderzoek heeft aangetoond dat een wandeling in de natuur je stressniveau enorm vermindert. Wil je tegelijkertijd gewicht verliezen?

Wandelen is écht heel gezond voor je. En als je voldoende wandelt, kun je er zelfs gewicht mee verliezen. Maar hoeveel moet je nu eigenlijk écht wandelen om kilo’s te verliezen?

CALORIEËN VERBRANDEN

Er is geen eenduidige formule om te bepalen hoeveel je moet wandelen om gewicht te verliezen. Het aantal calorieën dat je verbrandt is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Zo spelen je lichaamstype, gewicht en spiermassa een belangrijke rol, maar ook hoe regelmatig je wandelt, hoe snel je wandelt en of je bergop loopt,…

Gemiddeld genomen geldt het volgende. “Een vrouw die ongeveer 60 kg weegt en 5 km per uur stapt, verbrandt zo’n 60 calorieën per kilometer. Stap je aan 6,5 km per uur, dan verbrand je zelfs 70 calorieën per kilometer. Als je elke dag 5 km stapt verbrand je ongeveer 300 calorieën per dag.”

Om een kilo lichaamsvet te verliezen moet je zo’n 7000 calorieën verbranden. Als je dus iedere dag 5 km stapt, verbrand je op een week tijd 2100 calorieën en op een maand tijd 8400 calorieën. Een kilo minder per maand dus ongeveer als je voeding hetzelfde blijft. Dat lijkt misschien weinig, maar is best veel.

Wil je meer gewicht verliezen? Dan kun je best ook je voedingspatroon aanpassen. Want de gouden regel blijft: zorg dat je meer verbrandt dan dat je opneemt.

EXTRA TIPS OM MEER CALORIEËN TE VERBRANDEN TIJDENS HET WANDELEN

  • Neem twee waterflesjes mee die je draagt in je handen. Handig om tussendoor een slokje te drinken als je dorst hebt, maar ze werken ook als gewichtjes.
  • Bouw regelmaat in. Eén keer per week een lange tocht maken is leuk en gezond. Maar probeer ook dagelijks voldoende stappen te zetten. Parkeer je auto verder, neem de trap in plaats van de lift en doe korte afstanden te voet. Pas de bekende trucjes vanaf nu ook écht toe.
  • Wandel regelmatig bergop. Zo kweek je spieren, en hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je lichaam verbrandt in rust.

VRIJDAG: SLUIT DE WEEK GOED AF

Het is tijd om de werkweek af te sluiten en aan een welverdiend weekend te beginnen. Maar vooraleer je stopt met werken, rond je die week goed af. Hoe je dat doet? Hoe je jouw werkweek afsluit, heeft niet alleen een grote invloed op hoe productief je volgende week zult zijn, maar ook op hoe relaxed je het weekend instapt. Leer van succesvolle mensen hoe zij het doen.

“Succesvolle mensen hebben vaak routines. Dat maakt het gemakkelijker om alle taken gedaan te krijgen. Het is niet verrassend dat ze ook voor vrijdagnamiddag een vaste routine hebben”, vertelt Michael Kerr, international business speaker. Als spreker op businessevenementen staat hij in contact met veel mensen en is hij een kenner.

1. ZE DENKEN NA OVER WAT ZE DEZE WEEK BEREIKT HEBBEN

“Het is gemakkelijker om te klagen over wat je niet hebt kunnen bereiken. Maar succesvolle mensen focussen op de dingen die ze net wel bereikt hebben, en dat kunnen heel kleine dingen zijn. Het maakt je niet alleen gelukkiger, maar zorgt ook dat je optimistisch de week afsluit. Zo geniet je van je weekend.”

 

2. ZE BEPALEN HUN PRIORITEITEN VOOR VOLGENDE WEEK

“Succesvolle mensen gebruiken vrijdagnamiddag om na te denken over hun professionele en privéleven. Ze bepalen de 5 grootste prioriteiten”, zegt Laura Vanderkaum, auteur van ‘What most successful people do before breakfast’. Door je prioriteiten neer te pennen, start je volgende week gestructureerder.

3. ZE PLANNEN EEN LEUKE VRIJDAGACTIVITEIT

Succesvolle mensen hebben vaak een leuk ritueel dat hen helpt om een duidelijke scheiding te creëren tussen de werkweek en het weekend. “Misschien kun je samen met de collega’s iets gaan drinken, gaan sporten of vrijwilligerswerk gaan doen”

4. ZE ZIJN GEORGANISEERD

“Veel succesvollemensen nemen een half uurtje de tijd om hun desk op te ruimen en hun emails te beantwoorden. Op die manier weten ze dat ze volgende week op een frisse plaats kunnen starten en georganiseerd aan hun mailbox beginnen”, zegt Kerr. “Sommigen vinden zelfs dat het therapeutisch werkt, zeker de moeite dus om er even tijd voor te nemen.”

ZATERDAG: PAK DE TUIN AAN

Zaterdagen zijn er om te plannen én om te ontspannen. Maak een winkellijstje, noteer welke gezonde gerechten je volgende week op het menu wilt zetten en maak een lijstje met wat er zeker moet gebeuren. Je zult je meer op je gemak voelen. Maar neem vooral ook even tijd om te ontspannen. Een gouden tip? Pak de tuin eens goed onder handen. Je hebt wat extra beweging, voelt je ontspannen en bloemen en planten maken je écht gelukkiger.

1. EEN GOEDE PLANNING

“Als je wil tuinieren en moestuinieren, is een goeie planning de eerste belangrijke stap! Je kan bijvoorbeeld een plannetje maken in excell, superhandig om een schema te maken en nadien aan te passen. Haal het maximale uit je oppervlakte zonder te veel te willen.”

2. DENK NA OVER JE SCHIKKING

“Keukenkruiden helpen je heerlijk te kokkerellen en staan ook nog eens heel mooi in je tuin. Maar zet ze niet allemaal bij elkaar want ze hebben allemaal een eigen voorkeur voor bodem en licht. Drie kruiden die wel altijd genieten van elkaars gezelschap zijn tijm, rozemarijn en lavendel.”

Bekijk al onze moestuintips op de site hier! Deze kan je weervinden onder Groene Weetjes!

ZONDAG: ZONDAG IS ZONDIG-DAG

Liefst van al ben je zo gezond als het gemiddelde Instagram-model met een healthblog, kan chocolade je gestolen worden en beweeg je iedere dag minstens een half uur – los van die 3 sportsessies die je iedere week volgt. Bij jou niet het geval? Geen zorgen, je bent zeker niet alleen. Vergeet niet dat niet perfect ook dik oké is. Gebruik daarom je zondag om gewoon eens lekker te ontspannen en te zondigen. Een heel pak chocolade eieren naar binnen werken is niet nodig, maar eentje kan zeker geen kwaad. Mag het eens wat meer zijn? Ja dat mag en kan op zondag eventueel of een dag naar keuze .

bron feeling en eigen opzoekingen

Geef een reactie