Wat is er onmisbaar in de gezonde keuken?

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Wat is er onmisbaar in de keuken? 4812Vooral  genieten van boodschappen doen, moet zeker geen stressy-toestand zijn! Hoe efficiënt winkelen zodat het zelfs leuk wordt.

We love shopping hand drawn illustration with happy family.

Natuurlijke, verse voeding leeft en het is net die levende materie die zo gezond is voor ons, in tegenstelling tot bewerkte voeding. En net dat heb je nodig om gezond te koken en eten! Hoe geraffineerder de voeding, hoe minder waardevolle voedingsstoffen ze bevat. Het gevolg is wel dat je wellicht vaker boodschappen zult moeten doen. Maar dat moet je er voor over hebben, vaak horen we ik heb een drukke job, een huishouden ik heb geen tijd!!Wel dan denk ik wie nu geen tijd maakt om gezond te leven, zal vroeg of laat tijd moeten maken om ziek te zijn.36257828-heerlijke-portie-verse-zalmfilet-met-aromatische-kruiden-specerijen-en-groenten-gezonde-voeding-die

Met een beetje organisatie kun je met twee keer boodschappen doen in de week mooi rondkomen. Geniet van je shoppingtrip, er zijn ergere dingen in het leven. We hebben alvast een lijstje gemaakt.boodschappenlijstje-gezonde-wraps

DE VOLGENDE INGREDIËNTEN ZOU JE EIGENLIJK ALTIJD IN HUIS MOETEN HEBBEN:

  • extra vierge olijfolie, notenolie, arachideolie
  • balsamicoazijn
  • sojasaus (milde)
  • mosterd
  • zout
  • zwarte peper van de molen
  • fleur de sel
  • komijnzaad
  • kurkuma (Ook wel curcuma, koenier, koenjit of (Indiase) geelwortel genoemd. Super gezond!)
  • kaneelpoeder
  • gedroogde tijm
  • paprikapoeder (gebruiken we vaak voor afwerking, is vooral mooi)
  • gemengde zaden: lijnzaad, pompoenpitten, sesamzaad, chiazaad*,…* te vinden in een biowinkel
  • pijnboompitten
  • ongezouten gemengde noten: veel walnoten, amandelen, pistachenoten, hazelnoten…( gezonde vetten) Kies altijd voor de ongezoute noten. We krijgen al meer dan genoeg zout binnen.
  • ongesuikerd gedroogd fruit: abrikozen, veenbessen*, appels
  • blikken kokosmelk voor bij het fruitontbijt (als je geen kokosmelk lust, neem dan kefir of yoghurt)
  • agar agar ( natuurlijk bindmiddel voor saus)
  • spelt- of havermeel, amandelmeel
  • goede boter ( ook roomboter genaamd)
  • seizoen fruit en groenten
  • volkoren- speltpasta, sobanoedels
  • zelfgemaakte granola
  • kokosbloesemsuiker
  • kokosolie ( Biologisch.Ongeraffineerd.Koudgeperst.In glazen verpakking (geen plastic).Gezondste vet om in te bakken, braden, frituren en koud voor in recepten.)
  • Kruiden ( Basilicum, Cayennepeper, Chilipeper, Gember, Kamille, Kaneel, koriander, kruidnagel, Marjolein, Mosterdzaad, Oregano, Peterselie, Rosemarijn enz…)Veel kruiden kunnen belangrijke gezondheidseffecten op het lichaam uitoefenen. Zo verminderen sommige kruiden het risico op kanker en vertragen de groei van kankercellen. Kruiden mag je royaal consumeren)
  • Ghee ( Ghee is geklaarde boter .Grasgevoerde koeien.Voor bakken en braden.)
  • peulvruchten ( Kikkererwten, linzen al dan niet voorgekookt ,Sojabonen , Zwarte bonen enz)
  • Zilvervliesrijst of Vollerijst
  • Quinoa
  • Chocolade, puur ( Minimaal 70% cacao)
  • Kefir , Fetakaas Mozarella gestoomde makreel sardines in blik tonijn in blik
  • Havermout
  • Geniet er dus zeker van!!!Met deze gezonde voeding en dranken boodschappenlijst kun je gezondere keuzes gaan maken in de supermarkt. Je haalt zo gezonde basisproducten in huis. Het zal in het begin misschien even wennen zijn. Dat geldt voor de meeste veranderingen…We zijn met zijn allen teveel gewend geraakt aan voorverpakt voedsel met toevoegingen erin om het ‘lekkerder’ te maken. Maar laat je niet teveel verleiden door de fabrikanten. Maak je eigen keuzes

Geef een reactie