Zes veel gemaakte ontbijtfouten

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Het ontbijt is de meest belangrijke en essentiële maaltijd van de dag. Zonder een goed ontbijt is je lichaam niet in staat om geheel naar behoren te functioneren. Een goed ontbijt helpt je te voorkomen dat je moe of slecht gehumeurd bent. 

Vermijd de meest voorkomende ontbijtfouten en zorg ervoor dat je je lichaam voorziet van de energie die het nodig heeft.

Niets eten

Dit is zonder de twijfel de grootste ontbijtfout die vooral jonge mensen vaak maken.  Omdat jongere mensen doorgaans een drukkere levensstijl hebben, zijn ze vaak geneigd om hun ontbijt ’s ochtends gewoon over te slaan. Het kan zijn dat ze simpelweg geen tijd hebben of dat ze helemaal geen honger hebben.

Het is  belangrijk om te weten dat deze slechte gewoonte een hoop maag-darmproblemen kan veroorzaken, zoals maagzweren, gastritis of maagzuur.  Het is belangrijk om ’s ochtends een goede hoeveelheid voedsel binnen te krijgen, zodat je je batterijen kunt herladen en jezelf klaar kunt maken om de rest van de dag aan te gaan.

Onvoldoende proteïne binnenkrijgen

Om je dag goed te beginnen, is het belangrijk om een goede dosis proteïne binnen te krijgen bij je ontbijt. Om die vroege uren van de dag door te komen, is het niet genoeg om alleen een kom ontbijtgranen naar binnen te werken.

Een goed alternatief voor dit ontbijt is om een sneetje volkorenbrood te eten. Beleg je broodje met avocado of een eitje om er een eenvoudig en voedzaam ontbijt van te maken. Onthoud dat wanneer je niet voldoende proteïne binnenkrijgt bij je ontbijt, je na een paar uur alweer honger zult krijgen.

Onvoldoende vezels binnenkrijgen

Na het eten van een ontbijt dat rijk is aan suikers zul je al snel weer honger krijgen, omdat suikerrijke voedingsmiddelen heel snel door het lichaam verteerd worden. Dit probleem kun je tegengaan door voldoende vezels te consumeren, waardoor je buik veel langer vol zal zitten.

Het is van essentieel belang om minstens vijf gram vezels binnen te krijgen bij het ontbijt en om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk suiker binnenkrijgt. Het beste zou zijn om geraffineerde suikers geheel te vermijden. Ontbijtgranen die toegevoegde suikers bevatten zijn zo’n beetje het ergste wat je kunt kiezen bij het ontbijt.  Het beste ontbijt bevat een beetje groente gepaard met granen of zaden en een stukje fruit.

Te weinig eten

Dit is een van de meest gemaakte ontbijtfouten. Veel mensen denken dat een goed ontbijt bestaat uit het eten van een stuk fruit op weg naar hun werk of school. Dit idee klopt echter helemaal niet en zou je dan ook zo snel mogelijk uit je geheugen moeten wissen.

Het is het beste om een paar minuten de tijd te nemen om ervoor te kunnen gaan zitten en rustig een uitgebalanceerde maaltijd naar binnen te werken, die de juiste hoeveelheid koolhydraten, vezels, proteïne en vet bevat. Zorg ervoor dat je minstens 300 of 400 calorieën binnenkrijgt om er zeker van te zijn dat je tot de middag verzadigd zult zijn.

Een volledig ontbijt zou moeten bestaan uit:

  • Groenten en fruit
  • Kwaliteitsvolle proteïnen
  • Complexe koolhydraten
  • Gezonde vetten, zoals noten, zaden of olijfolie

Geen vetten eten

Er bestaat een foutieve overtuiging in de wereld dat een ontbijt zo klein en gezond mogelijk zou moeten zijn. Dat het misschien zelfs helemaal geen vet zou moeten bevatten. Dit is echter helemaal niet waar. Een maaltijd die geen vet bevat, kan er namelijk voor zorgen dat je al een uurtje later weer honger krijgt.

Je eet dus beter een volle yoghurt dan een magere versie en zelfs met noten erin. Natuurlijk is het belangrijk om je tijd te nemen om een gezonde maaltijd te consumeren. Een kop yoghurt met een paar nootjes erin kun je geen volledig ontbijt noemen.

Te laat ontbijten

Het zou het beste zijn om binnen een uur nadat je bent opgestaan te ontbijten. Hoe langer je wacht, hoe meer honger je zult krijgen en hoe moeilijker het zal zijn om deze honger te stillen.

Een gebrek aan tijd zou nooit een geldig excuus moeten zijn om het eten van een volledig en gezond ontbijt over te slaan. Je maaltijd van te voren plannen en leren welke voedingsmiddelen het beste zijn voor jou zal je helpen om het beste uit je tijd te halen. Vergeet niet dat het eten van een volledig ontbijt je lichaam zal voorzien van de juiste hoeveelheid energie om de rest van de dag aan te kunnen.

 

 

Bron : Gezondleven

Geef een reactie