Zo Geniet je op restaurant zonder bij te komen

FavoriteLoadingAan favoriete recepten toevoegen

Op restaurant gaan is lekker en gezellig. Maar als je de foute keuzes maakt, speel je al snel een bom calorieën binnen. Dankzij deze tips hou je het binnen de perken.

Dankzij enkele eenvoudige tips geniet je van je restaurantbezoek zonder dat je kilootjes bijkomt.

1. KIES HET JUISTE RESTAURANT

De eerste keuze die je moet maken: het restaurant. Van veel restaurants vind je de menukaart op de website. Kijk dus even of ze gezonde gerechten serveren. Bij een steakhouse of hamburgerrestaurant heb je minder kans op een calorie-arm gerecht.

hier de favo restos van Pascale Naessens, https://www.feeling.be/feeling-gastvrouw/pascale-naessens/de-5-favoriete-restaurants-van-pascale-naessens.html

2. DURF VRAGEN

Deze belangrijke tip heeft te maken met assertiviteit. Durf aan de ober te vragen om het gerecht lichtjes aan te passen. Vraag extra groenten in plaats van frietjes, vraag of de saus apart kan of vraag om bepaalde ingrediënten weg te laten. Door je lef werk je al snel heel wat calorieën minder naar binnen.

http://www.purepascale.com/nl/oproep-tot-restaurant-ongehoorzaamheid

MEER GROENTEN OP RESTAURANT

Pascale Naessens deed onlangs een oproep in Volt om meer groenten op restaurant te serveren. Ik ben het helemaal met haar eens. In onze Zuiderse landen is dat gewoon standaard zo. Daarom hou ik ook zo van de Mediterrane keuken. Denk maar eens aan je zomervakantie op een terrasje in Italië of Spanje. Daar kies je gewoon zelf je bijgerecht. Je kan altijd een portie gestoomde, gegrilde of rauwe groenten bij je stukje vlees of vis nemen. Naast groenten kan je ook nog kiezen of je brood, aardappelen of frietjes wil eten. Ik vind dat zalig en vraag me telkens af waarom dat bij ons niet op de kaart staat? De restauranthouders zeggen dat wij onze groenten toch niet op eten en dat groentenbereidingen geen succes hebben op de kaart. Eerlijk gezegd, echt vrolijk word ik niet van die groenten dat ze nu serveren. Als je op restaurant een steak friet vraagt dan krijg je daar een grote berg salade bij en als je geluk hebt, ligt er nog één tomaatje bij. Meestal met een toef mayonaise bovenop de salade.

  • Ik kan je alvast Taste And Colours in Kortrijk aanbevelen. Heerlijk concept. Open keuken en je zit net in de living van de chef. Hij maakt gebruik van veel groenten en heel wat eigen kruiden uit zijn tuin.
  • Of Naturell in Gent is ook een heel leuk adresje. Focus op groenten en that’s what I like.
  • Avalon, Gent: een biologisch, vegetarisch restaurant die volledig plantaardig kookt. Gelegen aan het Gravensteen. Gezonde natuurvoeding, seizoensgebonden en lokale oorsprong, dat is waar Avalon voor staat.
  • Lepelblad, Gent: creatief, vers, seizoensgebonden, gezond en origineel eten in een sfeervol huiselijk kader. Hier ben ik nog niet geweest, maar als ik de kaart bekijk, krijg ik helemaal trek.
  • Volta, Gent: gelegen aan de Nieuwe Wandeling. Stijlvol kader. Ze hebben een heel leuke bar boven het restaurant waar je een lekker aperitiefje kan nemen of nog even kan wegzakken na het eten. Elke bordje is net een kunstwerkje met oog voor veel groenten.
  • De Vitrine, Gent: het broertje van In De Wulf en De Superette. De Vitrine is de bistrokeuken van In De Wulf waar chef Kobe Desramaults aan het fornuis staat. De Vitrine is gelegen in de Gentse wijk van plezier, ingericht in een oude charme slagerij.
  • Restaurant Publiek, Gent: restaurant van Olly Ceulenaere, één van de Flemish Foodies. Het leuke aan dit restaurant is dat je geen maanden op voorhand hoeft te reserveren. Er zijn altijd nog tafeltjes vrij die de dag zelf worden vrijgegeven.
  • Foodstorms: te vinden in Gent en Leuven. Man, man bij het lezen van de beschrijven op het website, krijg ik onmiddellijk zin om een tafel te boeken. Helemaal mijn ding (zoals al die restaurants die ik hier aan het opsommen ben trouwens). Foodstorms is een pop-up restaurants met een heerlijke plant-based-keuken in een casual chique setting.
  • Essence, Gent: Vegetarisch en Raw-food. Gebruiken pure ingrediënten als groenten, fruit, noten en zaden. Alles is Raw-food omdat geen enkel product boven de 48°C wordt verhit om zo weinig mogelijk vitaminen, mineralen en smaak te verliezen.
  • Naturell, Gent: Beleef het seizoen via geuren, geluiden en gerechten. Natuur als basis en inspiratie voor de gerechten.
  • West-Vlaanderen
    • Lotus, Brugge: Lunch adresje en natuurrestaurant in Brugge waar gevarieerde dagschotels centraal staan.
      • Patrick De Vos, Brugge: Gelegen in hartje Brugge. Restaurant met oog voor detail en natuur. Zijn bordjes zijn net kunstwerkjes waarbij bijzondere aandacht gaat naar groenten.
      • In De Wulf, Dranouter: heel gezellig kader waarbij de natuur en groenten centraal staan. Dit is de sterrenzaak van Kobe Desramaults, die ook De Vitrine en de Superette uitbaat.
      • Hertog Jan, Brugge: We weten al langer dan vandaag dat chef Gert De Mangeleer heel wat aandacht aan groenten besteed. Deze chef is absoluut één van mijn favorieten. Zijn (kleding)stijl en hoe hij over eten spreekt, intrigeren me enorm aan. Onlangs heropende dit restaurant volledig met een eigen boerderij om zelf producten te telen. Honderden organische kruiden, groenten en bloemen worden gekweekt en gebruikt in seizoensgebonden creaties.
      • Auberge De herborist, Brugge: Gezellig restaurant met eigen tuin met tal van bekende en minder bekende, helende en eetbare bloemen en kruiden. Zalig vind ik dat. Ik hou van restaurants met een eigen tuin en die smaak creëren met veel bloemen en kruiden. Ik zag op het site dat ze ook kooklessen aanbieden, dat zou ik wel eens willen doen :) Leuk aan dit restaurant is dat ze geen kaart hebben, maar uitsluitend werken met een menu. Je kan je dus helemaal laten verrassen.
      • Restaurant A’Qi, Brugge: restaurant net aan de rand van Brugge. Knipoog naar andere culturen. Liefde voor pure producten. Zowel lichaam als geest voeden en alle zintuigen aanspreken. Smaken, geuren en kleuren, daar draait het om bij A’Qi.
      • Taste And Colours, Kortrijk: hier ben ik al een aantal keer geweest voor kookworkshops. Heel gezellig en klein restaurant. Je voelt je net in de woonkamer van de chef. Open keuken dus je ziet wat de chef klaarmaakt. Eigen groententuin met veel kruiden en eetbare bloemen. Lokale producten. Geen kaart. Ze werken uitsluitend met een menu.
      • Antwerpen:
        • Graanmarkt 13, Antwerpen: dagvers, aandacht voor seizoen en eigen tuin. Dat typeert Graanmarkt 13. Ze werken met eerlijke producten van bij ons. Zelfs voor vegetariërs of mensen met allergieën wordt speciaal aandacht besteed en kunnen hun wensen doorgeven aan de chef. Onlangs werden ze bekroond met de award voor beste groentenrestaurant van Gault Milau.

          2. EET OP VOORHAND

          Door op voorhand iets gezond te eten, zoals een kommetje soep of wat rauwe groentjes, vermijd je dat je heel grote honger hebt. Zo voorkom je dat je je op het broodmandje stort of foute keuzes maakt.

          3. KIES VOOR EEN VOORGERECHT OF EEN DESSERT

          Een voorgerecht, een hoofdmenu en nog een dessertje erbij, te veel is te veel. Maak daaorm op voorhand de keuze: eet je een voorgerecht, laat het dessert dan voor wat het is. Wil je het dessert echt niet skippen? Sla dan het voorgerecht over.

          4. GROENTEN EN FRUIT

          Kies bewust wat je eet, een gerecht met veel groenten is gezonder dan een hamburger met frieten. Eet je een dessert? Fruit bevat minder calorieën dan chocolade.

          5. WEES BEWUST VAN DIKMAKERS

          Ook gezonde gerechten kunnen vaak dikmakers bevatten. Een salade bevat al snel veel meer calorieën door dressings, kaas, spekjes of croutons. Vraag dus gerust om iets achterwege te laten en vraag altijd om de dressing of saus apart te serveren. Weet je niet goed wat kiezen?

          6. VERMIJD TE VEEL ALCOHOL

          Bij een restaurantbezoek hoort vaak een lekker glaasje wijn. Probeer alcohol toch zoveel mogelijk te vermijden. Ook hier weer geldt: maak de juiste keuzes. Begin niet met een cocktail en drink veel water tussendoor. Dé regel: ben je rechtshandig, zet je waterglas aan de rechterkant, voor linkshandigen geldt het omgekeerde. Dan ben je eerder geneigd je waterglas te nemen. Het is trouwens dagelijks noodzakelijk om minstens anderhalve liter water te drinken,

        7. EET TOT JE VERZADIGD BENT

        Als kind leerde je misschien dat je niet van tafel vooraleer je bord leeg is, maar wij weten wel beter. Heb je genoeg? Stop dan. Het is misschien lekker, maar niet nodig om alles op te eten.

        Bron feeling Leven in balans & Pascale Naessens oproep tot restaurant ongehoorzaamheid

         

Geef een reactie