Zo werkt de basisregel van Pascale Naessens

Hoe begin ik eraan? Een vraag die vaak gesteld wordt in onze facebookgroup “Puur koken op wijze van”

In Feeling GOLD vertelt, gezondheidsgoeroe Pascale Naessens ,over haar levensstijl en liefde voor keramiek. Maar het meest benadrukt Pascale haar passie voor gezonde voeding. Wij leggen je dus graag Pascale Naessens’ basisregel uit. Zo kan je alvast beginnen!

Om een gezond eetpatroon te volgen heeft Pascale Naessens voor zichzelf één regel ingevoerd. Een regel die je houvast biedt en waardoor je gezondere keuzes gaat maken. Pascale’s visie laat je toe te genieten van heel wat lekkers én steeds gevarieerd te eten.
Maar wat houdt die basisregel voor een gezond leven van Pascale Naessens nu juist in?

MENG GEEN KOOLHYDRATEN MET EIWITTEN

Koolhydraten kunnen pasta, brood, aardappelen, rijst en granen zijn. Vlees, vis en kaas bevatten eiwitten. Je mag alles eten (uiteraard heeft ze het niet over dessert en snoep), alleen niet alles samen. Nu moet je keuzes maken. Daardoor ga je kiezen voor de volgende, eenvoudige voedselcombinaties:

➜ vlees + groenten
➜ vis + groenten
➜ kaas + groenten
➜ koolhydraten + groenten

WAT IS HET GEVOLG VAN DEZE ENE REGEL?

  • Je eet meer groenten. Groenten zijn je lang leven, ze versterken je immuunsysteem, ze ontzuren, liggen aan de basis van een gezond lichaam.
  • Je eet veel minder ongezonde snelle koolhydraten (pasta, brood, aardappelen, rijst…).
  • Je eet veel minder ongezonde en verslavende koolhydraten zoals wit brood, pasta, rijst, frieten, omdat je afstapt van de klassieke gewoonte om bij elke maaltijd brood en aardappelen te eten. Let op: je mag ze nog eten, maar alleen in combinatie met groenten.
  • Je voelt je fitter, gezonder, je hebt geen opgeblazen gevoel.
  • Je valt af.
  • Je gaat altijd voldaan van tafel. De combinatie eiwitten + vet + groenten verzadigt het meest. Het gevoel om meer te eten valt weg. Eiwitten en vet verzadigen veel beter dan koolhydraten.
  • Je hoeft niets af te wegen en geen calorieën te tellen (dat is overigens achterhaald). Eet tot je voldoende hebt, neem desnoods een dubbele portie, maar respecteer de combinatie.
  • Je eet veel gevarieerder.

1. DESSERT: GENIETEN VAN DE ZONDE IS EEN KUNST

Af en toe een dessert kan geen kwaad, integendeel, dat is voedsel voor de ziel. Probeer ook niet op zoek te gaan naar gezonde desserts; dat is jezelf iets wijsmaken. Desserts zijn per definitie ongezond. Als ik een dessert neem, ga ik voor het volwaardige spul, zeker geen light-toestanden. Dan ben ik op z’n minst voldaan, zowel psychisch als lichamelijk, waardoor de hunker wegvalt. Daarom hoeven dat nog geen grote porties te zijn, integendeel. Geef desserts de waarde die ze toekomt: als iets extra’s, iets uitzonderlijks, voor bijzondere gelegenheden. Je zult er dan nog meer van genieten. Denk aan de regel: 70/80% basisvoedsel en 20/30% comfortfood.

2. WEL OF GEEN TUSSENDOORTJE?

Mijn ideale tussendoortjes zijn noten en gedroogd fruit. Ook vers fruit, stukjes groen- ten of ongesuikerde yoghurt zijn oké. Maar eet alleen tussendoortjes als je echt honger hebt en niet als bezigheidstherapie. Weet dat je maag en je dunne darm zichzelf reinigen, maar enkel wanneer de vertering volledig is afgerond. Iemand die constant eet, geeft zijn maag en dunne darm dus nooit de kans om zich schoon te maken.

3. HOE ZIT MET DRINKEN?

mint tea

Drink wanneer je dorst hebt en drink vooral niet-bruisend water, dat is veruit het gezondste voor een mens. Het voordeel is dat wie ’s morgens een fruitontbijt nuttigt, al veel vocht binnenkrijgt via het fruit. Andere lievelingsdranken van mij zijn infusies (aftreksels van planten en fruit, zoals muntthee) en alle variaties op groene thee. Ze zijn niet alleen bijzonder lekker, maar ook nog eens bijzonder gezond. Water, thee en af en toe wijn, dat zijn mijn dranken. Vermijd gezoete frisdranken, ook met light-suiker.

4. WAT MET ALCOHOL?

In beperkte hoeveelheden is alcohol niet schadelijk voor de lever, die perfect in staat is om alcohol te verwerken. Het probleem zit in de hoeveelheid, want de beschikbare enzymen in de lever zijn ontoereikend om veel alcohol te verwerken. Veel studies tonen aan dat een beperkt gebruik van alcohol zelfs een beschermend effect heeft tegen harten vaatziekten. Rode wijn heeft nog een streepje voor door de aanwezigheid van polyfenolen. Matig drinken heeft dus voordelen, maar wanneer je meer drinkt dan je lever kan verwerken, worden alle positieve aspecten omgebogen tot negatieve en wordt alcohol zeer toxisch en buitengewoon schadelijk voor de gezondheid. Geniet van 1 tot maximaal 2 glazen alcohol per dag, liefst rode wijn van goede kwaliteit. Zo profiteer je van de gunstige effecten die alcohol te bieden heeft, ook op sociaal vlak.

5. KLEINE RESTJES GROENTEN OVER?

Niets beter dan een groentesoep. Kook alle overschotjes van groenten samen in water met wat kurkuma, zwarte peper en een beetje zout. Mix het geheel. Lekker, eenvoudig en super gezond.

6. GEEN TIJD?

Mijn keuken is zeer eenvoudig, makkelijk en snel te bereiden. De tijd gaat vooral naar boodschappen doen, omdat ik werk met verse, natuurlijke ingrediënten. Als we boodschappen beschouwen als tijdverlies, kan ik dat alleen maar betreuren. Dat wil zeggen dat we geen belang meer hechten aan kwaliteitsvoeding en dat we niet meer beseffen hoe belangrijk echte voeding is voor onze gezondheid. Ik zeg het wel vaker: voor mij hoeft niemand gezonder te gaan eten, je moet het enkel doen voor jezelf, omdat jij er beter van wordt. Als je daar niet van overtuigd bent, zul je alles te veel vinden: het eten kopen, zelfs het eten bereiden. Het begint met liefde en respect voor jezelf.

tot slot nog de basis smaakmakers van PN, “Olijfolie, zwarte peper van de molen, Fleur de sel, kurkuma en look. Dit zijn mijn vijf basissmaakmakers. Hiermee kun je alles. In principe zijn peper en zout zelfs al genoeg, want je hebt eigenlijk niet zo veel nodig om heel lekker te koken. Haal gewoon natuurlijke ingrediënten in huis en maak ze zo puur mogelijk klaar. Als ik iets speciaals wil eten, dat veel meer werk vraagt, ga ik wel op restaurant.

DE BASISINGREDIËNTEN /

ZWARTE PEPER, OLIJFOLIE, KURKUMA, KNOFLOOK EN FLEUR DE SEL.

Succes iedereen!