Zo werkt de basisregel van Pascale Naessens

Hoe begin ik eraan? Een vraag die vaak gesteld wordt in onze facebookgroup “Puur koken op wijze van”

In Feeling GOLD vertelt, gezondheidsgoeroe Pascale Naessens ,over haar levensstijl en liefde voor keramiek. Maar het meest benadrukt Pascale haar passie voor gezonde voeding. Wij leggen je dus graag Pascale Naessens’ basisregel uit. Zo kan je alvast beginnen!

Om een gezond eetpatroon te volgen heeft Pascale Naessens voor zichzelf één regel ingevoerd. Een regel die je houvast biedt en waardoor je gezondere keuzes gaat maken. Pascale’s visie laat je toe te genieten van heel wat lekkers én steeds gevarieerd te eten.
Maar wat houdt die basisregel voor een gezond leven van Pascale Naessens nu juist in?

MENG GEEN KOOLHYDRATEN MET EIWITTEN

eenvoudig schema

Vernieuwd schema

Koolhydraten kunnen pasta, brood, aardappelen, rijst en granen zijn. Vlees, vis en kaas bevatten eiwitten. Je mag alles eten (uiteraard heeft ze het niet over dessert en snoep), alleen niet alles samen. Nu moet je keuzes maken. Daardoor ga je kiezen voor de volgende, eenvoudige voedselcombinaties:

➜ vlees + groenten
➜ vis + groenten
➜ kaas + groenten
➜ koolhydraten + groenten

WAT IS HET GEVOLG VAN DEZE ENE REGEL?

  • Je eet meer groenten. Groenten zijn je lang leven, ze versterken je immuunsysteem, ze ontzuren, liggen aan de basis van een gezond lichaam.
  • Je eet veel minder ongezonde snelle koolhydraten (pasta, brood, aardappelen, rijst…).
  • Je eet veel minder ongezonde en verslavende koolhydraten zoals wit brood, pasta, rijst, frieten, omdat je afstapt van de klassieke gewoonte om bij elke maaltijd brood en aardappelen te eten. Let op: je mag ze nog eten, maar alleen in combinatie met groenten.
  • Je voelt je fitter, gezonder, je hebt geen opgeblazen gevoel.
  • Je valt af.
  • Je gaat altijd voldaan van tafel. De combinatie eiwitten + vet + groenten verzadigt het meest. Het gevoel om meer te eten valt weg. Eiwitten en vet verzadigen veel beter dan koolhydraten.
  • Je hoeft niets af te wegen en geen calorieën te tellen (dat is overigens achterhaald). Eet tot je voldoende hebt, neem desnoods een dubbele portie, maar respecteer de combinatie.
  • Je eet veel gevarieerder.
  • ‘Koken gaat ook over romantiek, over communiceren, over geschiedenis, over voelen, over creëren, over gezondheid, maar misschien vooral over genieten.’
  • VERKLARING

    Op die manier eet je veel minder verslavende snelle koolhydraten, deze vervang ik door meer groenten en meer vet, vooral olijfolie. Daarmee sluit ik aan bij de nieuwe opkomende wetenschappelijke visie die zegt dat we helemaal niet zoveel koolhydraten nodig hebben. ‘Het idee dat koolhydraten neutraal zijn en de basis van onze voedselpiramide zouden moeten vormen, wordt niet gedragen door veel wetenschappelijk bewijs’, zegt onderzoeker Lydia Bazzano. Het magazine Time heeft het over ‘Ending the war on fat’.

    De klassieke voedingsleer promoot veel koolhydraten en weinig vet, terwijl de nieuwe visie het omgekeerde aanbeveelt: minder koolhydraten en de herwaardering van de vetten. Deze progressieve visie op voeding zie je overal in de wereld opkomen en wint aan terrein. Gerenommeerde onderzoekers en deskundigen komen met meer en meer studies die aantonen dat minder snelle koolhydraten en meer vet (olijfolie) positieve gevolgen hebben op het lichaamsgewicht, diabetes, cholesterolniveau en hart- en vaatziekten.

    Op papier en voor sommigen zijn veel koolhydraten misschien wel oké, maar voor mij en voor zoveel anderen vormen die een groot probleem! Mijn lichaam kan niet overweg met zoveel snelle en geraffineerde koolhydraten, ik raak verstrikt in de valkuilen ervan, want ze zijn sterk belonend. Op die manier raak ik er heel snel afhankelijk van en mijn hormonen slaan op hol. Datzelfde probleem ervaren heel veel mensen en dat ligt aan de basis van overgewicht en diabetes type 2.
    Al 20 jaar eet ik geen snelle koolhydraten meer en heb ik geen problemen meer met mijn gewicht, of verslavend eetgedrag. Ik heb heel veel energie en al jaren zwaait mijn dokter met mijn uitstekende bloedwaarden. Dat geldt ook voor mijn man.

    Voor mij dus geen overdaad aan snelle koolhydraten, maar een evenwichtige verdeling tussen vetten, proteïnen en goede bronnen van koolhydraten. Daar voel ik me al jaren uitstekend bij en blijkbaar ook heel veel mensen die overstappen naar deze manier van eten. Velen mailen mij dat ze meer energie hebben en zonder moeite heel wat kilo’s zijn verloren. ‘Dit kunnen we makkelijk volhouden’, lees ik vaak. Lezers getuigen ook over een positief effect op chronische kwalen zoals hoge cholesterol, diabetes type 2, maag- en darmaandoeningen, chronisch vermoeidheidssyndroom, reuma-aandoeningen, …

  • METHODE
    MENG GEEN SNELLE KOOLHYDRATEN MET EIWITTEN

    Twee subregels
    Eet enkel natuurlijke ingrediënten
    Wees niet zuinig met olijfolie

     

    Geconcentreerde koolhydraten:
    quinoa, linzen, bonen, kikkererwten, aardappelen*, brood*, pasta*, rijst*, granen*

    * Dat zijn snelle koolhydraten, deze eet ik heel zelden omdat ze heel snel hun suikers afgeven en je bloedsuikerspiegel laten pieken. Zie ze als comfortfood. 

    Geconcentreerde eiwitten:
    vis, vlees, kaas, seitan, soja, quorn, …

  • IN DE PRAKTIJK

    In de praktijk komt dit neer op:

    • Vervang je broodontbijt ’s morgens door een fruitontbijt.
    • Vervang je aardappelen bij de maaltijd door een extra portie groenten.
    • Wees niet te zuinig met olijfolie.

    In het begin is het een aanpassing, maar eens je lichaam gewoon is aan dat natuurlijke voedsel, wil je niets anders meer.

    In het leven is niets zwart/wit. Zeker voeding niet. Ik wil genieten van het leven en niets uitsluiten. Mijn idee is dat 70 tot 80% van wat je eet basisvoedsel moet zijn. Dat betekent natuurlijke voeding die je lichaam iets te bieden heeft: groenten, fruit, noten, zaden, vis, vlees, eieren, … Daarnaast mag 20 tot 30% wat ik noem comfortfood zijn: dessert, maar ook brood, frieten, ontbijtkoeken, … horen daarbij. Het is die 100% die van jou een gelukkig en gezond iemand maakt. Zo eet ik iedere dag een stukje donkere chocolade bij mijn groene thee. Heerlijk!

    Mijn keuken is zeer eenvoudig, makkelijk en snel te bereiden. De tijd gaat vooral naar boodschappen doen, omdat ik werk met verse, natuurlijke ingrediënten. Als we boodschappen beschouwen als tijdverlies, kan ik dat alleen maar betreuren. Dat wil zeggen dat we geen belang meer hechten aan kwaliteitsvoeding en dat we niet meer beseffen hoe belangrijk echte voeding is voor onze gezondheid. Ik zeg het wel vaker: voor mij hoeft niemand gezonder te gaan eten, je moet het enkel doen voor jezelf, omdat jij er beter van wordt. Als je daar niet van overtuigd bent, zul je alles te veel vinden: het eten kopen, zelfs het eten bereiden. Het begint met liefde en respect voor jezelf.

tot slot nog de basis smaakmakers van PN, “Olijfolie, zwarte peper van de molen, Fleur de sel, kurkuma en look. Dit zijn mijn vijf basissmaakmakers. Hiermee kun je alles. In principe zijn peper en zout zelfs al genoeg, want je hebt eigenlijk niet zo veel nodig om heel lekker te koken. Haal gewoon natuurlijke ingrediënten in huis en maak ze zo puur mogelijk klaar. Als ik iets speciaals wil eten, dat veel meer werk vraagt, ga ik wel op restaurant.

DE BASISINGREDIËNTEN /

ZWARTE PEPER, OLIJFOLIE, KURKUMA, KNOFLOOK EN FLEUR DE SEL.

Succes iedereen!